DOI: https://doi.org/10.18524/2414-0627.2017.24.131421

СУГЕСТІЯ І МАНІПУЛЯЦІЯ: СПІЛЬНІ Й ВІДМІННІ ОЗНАКИ РІЗНОВИДІВ (ВИДІВ) КОМУНІКАТИВНОГО ВПЛИВУ

Н. В. Кутуза

Анотація


Статтю присвячено теоретичному огляду різновидів комунікативного впливу – сугестії та маніпуляції, розглянуто їхні специфічні риси та наявні класифікації. Зроблено спробу розмежування цих різновидів комунікативного впливу з виокремленням диференційних ознак. Акцентовано на деструктивності та наскрізній негативності маніпуляції.

Ключові слова


сугестія; маніпуляція; негативність; комунікативний вплив; диференційні ознаки

Повний текст:

PDF

Посилання


Voytasik, L. (2001), Use of psychology in system of promotion [Ispol’zovanie psihologii v sisteme propagandy], Reklama: vnushenie i manipuljacija. Media-orientirovannyj podhod : ucheb. posob. dlja fakul’tetov psihologii, sociologii, jekonomiki i zhurnalistiki, Bakhrakh-M, Samara, pp. 208–285.

Gorin, S. A. (2001), NLP: Technicians in bulk [NLP : Tehniki rossyp’ju], KSP+ , Moscow, 576 p.

Danilova, A. A. (2009), A manipulation the word in mass media [Manipulirovanie slovom v sredstvah massovoj informacii], Dobrosvet, KDU, Moscow, 234p.

Dzyaloshinsky, I. M. (2012), Communicative influence: targets, strategy, technologies [Kommunikativnoe vozdejstvie: misheni, strategii, tehnologii], NIU VShJe, Moscow, 572 p.

Dotsenko, E. L. (2001), Manipulative technologies [Manipuljativnye tehnologii], Reklama: vnushenie i manipuljacija. Media-orientirovannyj podhod, Bakhrakh-M, Samara, pp. 637–702.

Kara-Murza, S. G. (2002), Manipulation with consciousness [Manipuljacija soznaniem], EKSMO-Press, Moscow, 832 p.

Kovalevskaya, T. Y. (2008), Communicative aspects of neurolinguistic programming [Komunikatyvni aspekty neyrolinhvistychnoho prohramuvannya], Astroprint , Odessa, 324 p.

Kotlyachkov, A. (2009), Doors inside [Kotljachkov A. Dveri vovnutr’], Profit Stayl, Moscow, 176 p.

Kutuza, N. V. (2015), Advertising and PR-discourse: aspects of impact [Reklamnyy ta PR-dyskurs: aspekty vplyvu], Dmitry Burago Publishing House, Kiev, 288 p.

Mikhalyova, O. L. (2009), Political discourse: Specifics of manipulative influence [Politicheskij diskurs : Specifika manipuljativnogo vozdejstvija], LIBROKOM, Moscow, 256 p.

Mokshantsev, R. I. (2000), Advertizing psychology [Psihologija reklamy], INFRA-M, Moscow, Siberian agreement, Novosibirsk, 230 p.

Parshin, P. B. (2000), Speech influence: main spheres and versions [Rechevoe vozdejstvie: osnovnye sfery i raznovidnosti], Advertising text: semiotics and linguistics, Grebenshchikov’s IDES, Moscow, pp. 53–73.

Popova, E. S. (2005), Advertizing text and problem of manipulation [Reklamnyj tekst i problema manipuljacii], Yekaterinburg, 27 p.

Potyatynyk, B., Lozinskii, M. (1996), Pathogenic Text [Patohennyy tekst], Missionary, Lviv, 296 p.

Rizun, V.V., Nepyyvoda, N. F., Korneev, V. M. (2005), Linguistics influence [Linhvistyka vplyvu], Publishing and printing center "Kyiv University", Kiev, 148 p.

Ryumshina, L. I. (2004), Manipulative receptions in advertizing [Manipuljativnye prijomy v reklame], Mart, Moscow, Rostov-on- Don, 240 p.

The dictionary of foreign words [Slovnyk inshomovnykh sliv] / Morozov S. M., Shkaraputa L. M. (2000), Scientific Thought, Kiev, 680 p.

Stankevich, J. V. (2011), Language suhestoheny texts political advertising [Movni suhestoheny v tekstakh politychnoyi reklamy], Odessa, 234 p.

Sternin, I. A. (2012), Bases of speech influence [Osnovy rechevogo vozdejstvija], Sources, Voronezh, 178 p.

Subbotina, N. D. (2006), Suggestiya and a kontrsuggestiya in society [Suggestija i kontrsuggestija v obshhestve], Komkniga, Moscow, 208 p.

Suggestive technology manipulative influence, teach. guidances [Suhestyvni tekhnolohiyi manipulyatyvnoho vplyvu], Petrick, V. M., Prysyazhnyuk, M. M., Kompantseva, L. F., Skulysh, E. D., Boyko, O. D., Ostroukhov, V. V. (2011), VIPOL, Kiev, 248 p.

Tkachenko, I. V. (2014), Stop! Manipulations. How to distinguish and stop the manipulator [Stop! Manipuljacii. Kak raspoznat’ i ostanovit’ manipuljatora], Long live, Kharkiv, 224 p.

Hazagerov, G. G., Kornilova E. E. (2003), Rhetoric for the businessman [Ritorika dlja delovogo cheloveka], Flint, Moscow psikhologo-social institute, Moscow,136 p.

Cherepanova, I. Yu. (2002), People plot. How to create the strong political text [Zagovor naroda. Kak sozdat’ sil’nyj politicheskij tekst], KSP+, Moscow, 464 p.

Sheynov, V. P. (2005), Psikhotekhnologiya of influence [Psihotehnologii vlijanija], AST, Moscow, Harvest, Minsk, 448 p.

Shkitska, I. J. (2012), Manipulative tactics positivity: linguistic aspect monograph [Manipulyatyvni taktyky pozytyvu: linhvistychnyy aspekt], Dmitry Burago Publishing House / IY Shkitska, Kiev, 440 p.

Shuvanov, V. I. (2003), Psychology Advertising [Psihologija reklamy], Feniks, Rostov-on- Don, 320 p.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Войтасик Л. Использование психологии в системе пропаганды / Л. Войтасик // Реклама: внушение и манипуляция. Медиа-ориентированный подход : учеб. пособ. для факультетов психологии, социологии, экономики и журналистики. – Самара : Издательский дом «Бахрах-М», 2001. – С. 208–285.

Горин С. А. НЛП : Техники россыпью / С. А. Горин. – М. : КСП+ , 2001. – 576 с.

Данилова А. А. Манипулирование словом в средствах массовой информации / А. А. Данилова. – М. : «Добросвет» ; Изд-во «КДУ», 2009. – 234 с.

Дзялошинский И. М. Коммуникативное воздействие: мишени, стратегии, технологии : монография / И. М. Дзялошинский. – М. : НИУ ВШЭ, 2012. – 572 с.

Доценко Е. Л. Манипулятивные технологии / Е. Л. Доценко // Реклама: внушение и манипуляция. Медиа-ориентированный подход : учеб. пособ. для факультетов психологии, социологии, экономики и журналистики. – Самара : Издательский дом «Бахрах-М», 2001. – С. 637–702.

Кара-Мурза С. Г. Манипуляция сознанием / С. Г. Кара-Мурза. – М. : Изд-во ЭКСМО-Пресс, 2002. – 832 с. – (Серия «История России. Современный взгляд»).

Ковалевська Т. Ю. Комунікативні аспекти нейролінгвістичного програмування : монографія / Т. Ю. Ковалевська. – Вид. 2-ге, випр. і доповн. – Одеса : Астропринт, 2008. – 324 с.

Котлячков А. Двери вовнутрь / А. Котлячков. – М. : Профит Стайл, 2009. – 176 с.

Кутуза Н. В. Рекламний та PR-дискурс: аспекти впливу : збірник статей / Н. В. Кутуза. – К. : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2015. – 288 с.

Михалёва О. Л. Политический дискурс : Специфика манипулятивного воздействия / О. Л. Михалёва. – М. : Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2009. – 256 с.

Мокшанцев Р. И. Психология рекламы : учеб. пособ. / Р. И. Мокшанцев. – М. : ИНФРА-М ; Новосибирск : Сибирское соглашение, 2000. – 230 с. – (Серия «Высшее образование»).

Паршин П. Б. Речевое воздействие: основные сферы и разновидности / П. Б. Паршин // Рекламный текст: семиотика и лингвистика / сост. Ю. К. Пирогова, П. Б. Паршин. – М. : ИД Гребенщикова, 2000. – С. 53–73.

Попова Е. С. Рекламный текст и проблема манипуляции : автореф. дисс. …канд. филол. наук : 10.02.01 / Елена Сергеевна Попова. – Екатеринбург, 2005. – 27 с.

Потятиник Б. Патогенний текст : [монографія] / Б. Потятиник, М. Лозинський. – Львів : Місіонер, 1996. – 296 с.

Різун В. В. Лінгвістика впливу : монографія / В. В. Різун, Н. Ф. Непийвода, В. М. Корнєєв. – К. : Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2005. – 148 с.

Рюмшина Л. И. Манипулятивные приёмы в рекламе : [учеб. пособ.] / Л. И. Рюмшина. – М. : МарТ ; Ростов н/Д : МарТ, 2004. – 240 с. – (Серия «Журналистика и реклама»).

Словник іншомовних слів / уклад. С. М. Морозов, Л. М. Шкарапута. – К. : Наукова думка, 2000. – 680 с. – (Словники України).

Станкевич Ю. В. Мовні сугестогени в текстах політичної реклами : дис. …канд. філол. наук : 10.02.01 / Юлія Володимирівна Станкевич. – Одеса, 2011. – 234 с.

Стернин И. А. Основы речевого воздействия : учеб. изд. / И. А. Стернин. – Изд. 2-ое, испр. – Воронеж : Истоки, 2012. – 178 с.

Субботина Н. Д. Суггестия и контрсуггестия в обществе / Н. Д. Субботина. – М. : КомКнига, 2006. – 208 с.

Сугестивні технології маніпулятивного впливу : навч. посіб. / В. М. Петрик, М. М. Присяжнюк, Л. Ф. Компанцева, Є. Д. Скулиш, О. Д. Бойко, В. В. Остроухов ; за заг. ред. Є. Д. Скулиша. – 2-ге вид. – К. : ВІПОЛ, 2011. – 248 с.

Ткаченко И. В. Стоп! Манипуляции. Как распознать и остановить манипулятора / И. В. Ткаченко. – Харьков : Виват, 2014. – 224 с. – (Мой мир).

Хазагеров Г. Г. Риторика для делового человека : учеб. пособ. / Г. Г. Хазагеров, Е. Е. Корнилова. – 2-е изд. – М. : Флинта, Московский психолого-социальный институт, 2003. – 136 с.

Черепанова И. Ю. Заговор народа. Как создать сильный политический текст / И. Ю. Черепанова. – М. : КСП+, 2002. – 464 с.

Шейнов В. П. Психотехнологии влияния / В. П. Шейнов. – М. : АСТ ; Минск : Харвест, 2005. – 448 с.

Шкіцька І. Ю. Маніпулятивні тактики позитиву: лінгвістичний аспект : монографія / І. Ю. Шкіцька. – К. : Видавничій дім Дмитра Бураго, 2012. – 440 с.

Шуванов В. И. Психология рекламы / Шуванов В. И. – Ростов н/Д. : Феникс, 2003. – 320 с.





ISSN: 2414-0627 (Print); 2415-7562 (Online)