DOI: https://doi.org/10.18524/2414-0627.2019.26.181458

ОЗНАЧАЛЬНИЙ ПРОСТІР САКРАЛЬНОГО ЦЕНТРУ УКРАЇНСЬКИХ КОЛЯДОК (СВІТОВЕ ДЕРЕВО – ЦЕРКВА)

О. Ю. Чорна

Анотація


Статтю присвячено аналізові означального простору сакрального центру (світове дерево – церква) в українських колядкових текстах. З’ясовано особливості епітетних характеристик означених центрів з урахуванням специфіки обрядового тексту. Доведено, що символіка образів дерева та церкви безпосередньо пов’язана із семіосферою різдвяно-новорічних свят і прагматикою жанру, відбиває давні міфологічні уявлення про устрій світу.


Ключові слова


означальний простір; колядка; семіосфера новорічних свят; світове дерево; церква; епітет

Повний текст:

PDF

Посилання


Vaintrub, I. (1996), Semantics of the Christian temples of the Middle Ages [Semantyka khrystyianskykh khramiv Serednovichchia], Liudyna i svit, 1996, pp. 26–30.

Hrushevskyi M. (1993), History of Ukrainian Literature [Istoriia ukrainskoi literatury: V 6 t.], Lybid, Kyiv, T.1., 392 p.

The etymological dictionary of the Ukrainian language [Etymolohichnyi slovnyk ukrainskoi movy], Naukova dumka, Kyiv, T. 5, 704 p.

Zhaivoronok,V. (2006), Signs of Ukrainian ethnoculture [Znaky ukrainskoi etnokultury], Dovira, Kyiv, 703 p.

Kachmar, M. (2013), Ukrainian carols for a girl: the role and place of metamorphosis in the process of initiating a heroine [Ukrainski koliadky divchyni: rol i mistse metamorfozy u protsesi initsiatsii heroini], Mifolohiia i folklor, № 2–3, pp. 44–53.

Koval, H. (2011), The floral symbolic code of the calendar-ritual poetry of Ukrainians [Florystychnyi symvolichnyi kod kalendarno-obriadovoi poezii ukraintsiv], Narodoznavchi zoshyty, № 3, pp. 476–481.

Christmas carols and New Year's noel singing [Koliadky i shchedrivky] (1914), NTSH, Lviv, T. 1, 269 p., T. 2, 379 p.

Christmas carols and New Year's noel singing [Koliadky ta shchedrivky], (1965), Naukova dumka, Kyiv, 804 p.

Korobka, M. (1901), Carols recorded in Volyn Polissya [Kolyadki, zapisannye v Volynskom Polѣsi], Zhyvaia staryna, Vyp. 2, pp. 261–296.

Kostomarov, N. (2019), Slavic mythology [Slavyanskaya mifologiya], Yurayt, M, 667 p.

Liuta, T. (2016), Kievan ancient temples in time and space [Kyivski davnoruski khramy u chasi i prostori], Ukrainske nebo 2, pp. 297–315.

Malymon, T. (2006), Аttributive space of the image of the ,,world tree” in Ukrainian carols [Oznachalnyi prostir obrazu ,,svitovoho dreva” v ukrainskykh koliadkakh], Visn. Khark. un-tu, Vyp. 49. pp. 36–39.

Materials on folk literature of the Poltava province [Materialy po narodnoy slovesnosti Poltavskoy gubernii] (1915), Tip. G. Markevicha, Poltava, 150 p.

Mishchenko, A. (2010), The representation of Ukrainians about the World Tree in a comparative context [Uiavlennia ukraintsiv pro Svitove derevo u porivnialnomu konteksti], Etnichna istoriia narodiv Yevropy, Vyp. 31, pp. 47–54.

Folk songs of Galician and Ugrian Rus [Narodnye pesni Galitskoy i Ugorskoy Rusi] (1878), Izd-vo Imp. Obshch-va Istorii, M, Ch. 2, 176 p, Ch.3, 556 p.

Petrenko, O. (2011), Sacrality verbalization in Ukrainian Christmas carols : Author’s thesis [Verbalizatsiia sakralnosti v ukrainskykh koliadkakh: avtoref. dys. … kand. filol. nauk], Odesa, 22 p.

The collection of materials on the Little-Russian folklore [Sbornik materialov po malorusskomu folkloru] (1902), Typ. Hub. Zemstva, Chernyhov, pp. 9–169.

Slavic antiquities [Slavyanskie drevnosti] (1995–2012), Mezhdunarodnye otnosheniya, M, T. 1, 584 p., T. 2, 697 p. T. 3, 699 p., T. 5, 736 p.

Dictionary of the Ukrainian language [Slovnyk ukrainskoi movy : v 11 t.] (1970–1980), Naukova dumka, Kyiv, T. 2, 550 p. T. 6, 832 p.

Sorochuk, L. (2008), The archaic meanings of folklore and ritual traditions in ethnoculture of Ukrainians [Arkhaichni smysly folklorno-obriadovoi tradytsii v etnokulturi ukraintsiv]. Naukovi zapysky, Vyp. 3, pp. 92–101.

Toporov, V. (1980), World tree [Mirovoe derevo], Sovetskaya Entsiklopediya, M, T. 1, pp. 389–406.

Fedorovych, N. (2014), Ukrainian folk astronomy [Ukrainska narodna astronomiia], Ukrainske nebo, pp. 88–155.

Filon, M. (1999), Mythologemah 'hainoie pania' in Ukrainian carols [Mifolohema 'hainoie pania' v ukrainskykh koliadkakh], Visn. Khark. un-tu, Vyp. 538, pp. 42–51.

Filon, M., Khomik, O. (2016), Road and tree as manifestations of the organization of the Ukrainian mythopoetic space [Doroha i derevo yak manifestanty orhanizatsii ukrainskoho mifopoetychnoho prostoru], Visn. Khark. un-tu,Vyp. 74, pp. 93–98.

Chubinskiy, P. (1872–1878), Materials and studies of the ethnographic statistical expedition to the Western Russian region [Materialy i issledovaniya etnografichesko-statisticheskoy ekspeditsii v Zapadno-Russkiy kray], Tip. Bezobrazova, SPb, T. 3, 488 p.

Shukhevych, V. (1904), Hutsulshchyna [Hutsulshchyna], NTSh, Lviv, 302 p.

Eliade, M. (1999), Essays on Comparative Religion [Ocherki sravnitel'nogo religiovedeniya], Ladomir, M., 488 p.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Вайнтруб І. Семантика християнських храмів Середньовіччя. Людина і світ. 1996. № 8. С. 26–30

Грушевський М. Історія української літератури : В 6 т. К. : Либідь, 1993. Т. 1. 392 с.

Етимологічний словник української мови : у 7 т. / голов. ред. О. С. Мельничук. К. : Наукова думка, 2012. Т. 5. 704 с.

Жайворонок В. Знаки української етнокультури. К. : Довіра, 2006. 703 с.

Качмар М. Українські колядки дівчині: роль і місце метаморфози у процесі ініціації героїні. Міфологія і фольклор. 2013. № 2–3. С. 44–53.

Коваль Г. Флористичний символічний код календарно-обрядової поезії українців. Народознавчі зошити. 2011. № 3. С. 476–481.

Колядки і щедрівки / упор. В. Гнатюк. Львів: НТШ, 1914. Т. 1. 269 с. Т. 2. 379 с.

Колядки та щедрівки. Зимова обрядова поезія / за заг. ред. О. І. Дея. К. : Наукова думка, 1965. 804 с.

Коробка М. Колядки, записанные въ Волынскомъ Полѣсьи. Живая старина. Вип. 2. 1901. С. 261–296.

Костомаров Н. Славянская мифология. М. : Юрайт, 2019. 667 с.

Люта Т. Київські давньоруські храми у часі і просторі. Українське небо. 2016. С. 297–315.

Малимон Т. Означальний простір образу ,,світового древа” в українських колядках. Вісн. Харк. ун-ту. 2006. Вип. 49. С. 36–39.

Материалы по народной словесности Полтавской губернии. Роменский уезд / П. Гнедич. Полтава : Типография Г. И. Маркевича, 1915. 150 с.

Міщенко А. Уявлення українців про Світове дерево у порівняльному контексті. Етнічна історія народів Європи. 2010. Вип. 31. С. 47–54.

Народные песни Галицкой и Угорской Руси : Ч. 1–4. / собр. Я. Головацким. М. : Изд-во Имп. Общ-ва Истории и Древн. Росс, 1878. Ч. 2. 176 с. Ч. 3. 556 с.

Петренко О. Вербалізація сакральності в українських колядках : автореф. дис. … канд. філол. наук: 10.02.01. Одеса, 2011. 22с.

Сборник материалов по малорусскому фольклору (Чернигов., Волын., Полтав. и друг. губ.) / собр. А. Н. Малинка. Чернигов : Тип. Губ. Земства, 1902. С. 9–169.

Славянские древности : этнолингвистический словарь : В 5 т. М. : Международные отношения. Т. 1. 1995. 584 с. Т. 2. 1999. 697 с. Т. 3. 2004. 699 с.

Словник української мови : в 11 т. К. : Наук. думка, 1970–1980. Т. 2. 1971. 550 с. Т. 4. 1975. 832 с. Т. 6. 1975. 832 с.

Сорочук Л. Архаїчні смисли фольклорно-обрядової традиції в етнокультурі українців. Наукові записки. Серія «Культурологія». 2008. Вип. 3. С. 92–101.

Топоров В. Мировое дерево. Мифы народов мира : Энциклопедия. М. : «Советская Энциклопедия», 1991. Т. 1. С. 389–406.

Федорович Н. Українська народна астрономія. Українське небо. 2014. С. 88–155.

Філон М. Міфологема ‘гайноє паня’ в українських колядках. Вісн. Харк. ун-ту. Серія «Філологія». 1999. Вип. 538. С. 42–51.

Філон М., Хомік О. Дорога і дерево як маніфестанти організації українського міфопоетичного простору. Вісн. Харк. ун-ту. Серія «Філологія». 2016. Вип. 74. С. 93–98.

Чубинский П. Материалы и исследования этнографическо-статистической экспедиции в Западно-Русский край. СПб. : Тип. Безобразова, 1872–1878. Т. 3. 1872. 488 с.

Шухевич В. Гуцульщина. Ч. 4. Львів : НТШ у Львові, 1904. 302 с.

Элиаде М. Очерки сравнительного религиоведения. М. : Ладомир, 1999. 488 с.





ISSN: 2414-0627 (Print); 2415-7562 (Online)