DOI: https://doi.org/10.18524/2414-0627.2019.26.181503

ОПОЗИЦІЯ «МИ – ВОНИ» В БРИТАНСЬКИХ ПРО-БРЕКЗИТІВСЬКИХ ГАЗЕТАХ НАПЕРЕДОДНІ РЕФЕРЕНДУМУ 2016 РОКУ

Мурад Жубайлі

Анотація


В інформаційному просторі сучасного західного суспільства масс медіа виконують провідну функцію у формуванні суспільної думки та державної політики. Дослідження шляхів отримання влади за допомогою використання мовних засобів є метою критичного дискурс-аналізу. Саме цей метод використовується у статті для аналізу текстів британських ЗМІ, які грали ключову роль під час кампанії впливу на виборців, що проводилася прихильниками й опонентами виходу Великобританії зі складу Європейського Союзу в 2016 році і завершилася перемогою тих, хто пропагував так званий Брекзит. Матеріалом дослідження стали 42 статті на підтримку Брекзиту, виданих протягом 2016 року у п’яти найпопулярніших британських газетах. Аналіз газетних текстів виявив, що одним з основних прийомів, до яких вдавалися журналісти, належить прийом створення опозиції «ми – вони». Автори статей послідовно представляли суперечки навколо членства Великої Британії у Європейському Союзі як конфлікт інтересів простих британців (носіїв «британськості», національних цінностей та національної ідентичності) з інтересами глобальних та національних еліт. Назви таких статей перетворювалися у слогани з закликом повернути собі контроль над країною (напр., We want our country back), а у текстах таких статей зафіксовано багаторазове вживання особових та присвійних займенників першої особи множини we та our в контексті згадування славетної історії Британії та її визначного внеску в світову науку та культуру. Національна єдність протиставляється спробам домінування жадібного та некомпетентного європейського монстра, бюрократичної машини, яка грає на боці корпорацій та закордонних банків. Мовні одиниці у текстах статей належать до емоційної лексики з негативними конотаціями (dysfunctional club, dictatorial, wasteful, bullying, terrify), завдяки чому у читачів створюється відчуття загрози та безпосередній участі у конфлікті, що найяскравіше проявляється у заклику газети Your country needs you – vote LEAVE today.

Ключові слова


дискурс; критичний дискурс-аналіз; Брекзит; опозиція «ми – вони»

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Anderson, B. (1991), Imagined communities: Reflections on the origin and spread of nationalism. (Revised edition), Verso, London, 256 p.

Beckett, C. (2016), Deliberation, distortion and dystopia : The News Media and the Referendum. In: D. Jackson et al., ed., Media, Voters and the Campaign, Early reflections from leading UK academics. The Centre for the Study of Journalism, Culture and Community, Bourmouth University, Bournemouth, p. 49.

Bednarek, M. and Caple, H. (2012), News discourse, Continuum International Publishing Group, London, 267 p.

Berry, M. (2016), Understanding the role of the mass media in the EU Referendum EU Referendum Analysis, in D. Jackson et al., ed., Media, Voters and the Campaign, Early reflections from leading UK academics. The Centre for the Study of Journalism, Culture and Community Bourmouth University, Bournemouth, p. 14.

Bijsmans, P. (2016), Brexit, ‘the Media’ and the Illusive Nature of Euroscepticism, [online] E-International Relations. Available at: https://www.e-ir.info/2016/12/14/brexit-the-media-and-the-illusiveness-of-euroscepticism/ [Accessed 20 April 2019].

Billig, M. (1995), Banal nationalism, Sage Publications, London, 210 p.

Blakar, P. M. (1987), Language as tool of the social power, Language and modeling of social influence, Progress Publishing, Moscow.

Busà, M. G. (2013), Introducing the language of the news. London : Routledge, 164 p.

Catenaccio, P., Cotter, C., De Smedt, M., Garzone, G., Jacobs, G., Macgilchrist, F., Lams, L., Perrin, D., Richardson, J. E., Van Hout, T. and Van Praet, E. (2011), Towards a linguistics of news production, Journal of Pragmatics, 43 (7), pp. 1843–52.

Conboy, M. (2006), Tabloid Britain: Constructing a Community Through Language, Routledge, New York, 240 p.

Daddow, O. (2012), The UK media and Europe: from permissive consensus to destructive dissent’, International Affairs, 88 (6), pp. 1219–1236.

Daddow, O. (2016), UK newspapers and the EU Referendum: Brexit or Bremain? In: D. Jackson et al., ed., Media, Voters and the Campaign, Early reflections from leading UK academics. The Centre for the Study of Journalism, Culture and Community, Bourmouth University, Bournemouth, p. 50.

Đurović, T. & Silaški, N. (2018), The end of a long and fraught marriage, Metaphor and the Social World, Vol. 8 (1), pp. 25–39.

Fairclough, N. (2000), New Labour, New Language? Routledge, London, 178 p.

Khabaz, D. (2018), Framing Brexit: the role, and the impact, of the national newspapers on the EU Referendum, Newspaper Research Journal, 39 (4), pp. 496–508.

Khalid, P. (2013), Modality Analysis of the Newspaper Articles about the Scottish Ship RMS Queen Elizabeth, Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 2 (9), pp. 458–461.

Ksiazek, T. B. and Webster, J. G. (2008), Cultural Proximity and Audience Behavior: The Role of Language in Patterns of Polarization and Multicultural Fluency, Journal of Broadcasting & Electronic Media, 52 (3), pp. 485–503.

Mazzoleni, G. and Schultz, W. (1999), "Mediatization"of Politics: A Challenge for Democracy? Political Communication, 16 (3), pp. 247–261.

Media coverage of the EU Referendum (report 3), (2016), Loughborough University. Centre for Research in Communication and Culture. [online] Available at: https://blog.lboro.ac.uk/crcc/eu-referendum/media-coverage-of-the-eu-referendum-report-3/ [Accessed 6 May 2019].

Richardson, J. (2007), Analyzing Newspapers: An Approach from Critical Discourse Analysis, Palgrave Macmillan, 284 p.

Rowinski, P. (2016), Mind the gap: the language of prejudice and the press omissions that led a people to the precipice. In: D. Jackson et al., ed., Media, Voters and the Campaign, Early reflections from leading UK academics. The Centre for the Study of Journalism, Culture and Community, Bourmouth University, Bournemouth, p. 52.

Startin, N. (2015), Have We Reached the Tipping Point? The Mainstreaming of Euroscepticism in the UK, International Political Science Review, 36 (3), pp. 311–323.

Teo, P. (2000), Racism in the News: A Critical Discourse Analysis of News Reporting in Two Australian Newspapers, Discourse Society, 11 (1), pp. 7–49.

UK press coverage of EU referendum campaign dominated by pro-Leave, (2016). Reuters Institute for the Study of Journalism. University of Oxford. [online] Available at: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/risj-review/uk-press-coverage-eu-referendum-campaign-dominated-pro-leave [Accessed 6 May 2019].

Van Dijk, T. (2001), Critical Discourse Analysis. In: D. Tannen, D. Schiffrin & H. Hamilton, ed., Handbook of Discourse Analysis, Blackwell, Oxford, pp. 352–371.

Van Dijk, T. A. (2000), Ideology and discourse: A multidisciplinary introduction, The Linguistic Journal, 1(2), 29–87.

Van Dijk, T. A. (1988), News as Discourse, Hillsdale, NJ: L. Erlbaum Associates, 200 p.

Illustrative Materials

‘A vote for Brexit is all it takes to set Britain free’ 2016, The Sun, 19 June, https://www.thesun.co.uk/news/1306294/a-vote-for-brexit-is-all-it-takes-to-set-britain-free/

Hall, M. Brits as sceptical about EU as we’ve ever been, new poll shows 2016, Daily Express, 23 February, https://www.express.co.uk/news/politics/646845/British-people-sceptical-EU-membership-poll-research-shows-referendum-leave-Nigel-Farage

‘If you believe in Britain, vote Leave. Lies, greedy elites and a divided, dying Europe - why we could have a great future outside a broken EU’ 2016, The Daily Mail, 21 June, https://www.dailymail.co.uk/debate/article-3653385/Lies-greedy-elites-divided-dying-Europe-Britain-great-future-outside-broken-EU.html

‘Take a bow, Britain! The quiet people of our country rise up against an arrogant, out-of-touch political class and a contemptuous Brussels elite’ 2016, The Daily Mail, 24 June, https://www.dailymail.co.uk/debate/article-3659143/DAILY-MAIL-COMMENT-bow-Britain-quiet-people-country-rise-against-arrogant-touch-political-class-contemptuous-Brussels-elite.html

‘We must vote Leave to create a Britain fit for the future’ 2016, The DailyTelegraph, 18 June, https://www.telegraph.co.uk/opinion/2016/06/18/we-must-vote-leave-to-create-a-britain-fit-for-the-future/

‘We urge our readers to beLEAVE in Britain and vote to quit the EU on June 23’2016, The Sun, 13 June, https://www.thesun.co.uk/news/1277920/we-urge-our-readers-to-believe-in-britain-and-vote-to-leave-the-eu-in-referendum-on-june-23/

‘YOUR COUNTRY NEEDS YOU: Vote Leave today to make Britain even greater’2016, The Express, 23 June, https://www.express.co.uk/comment/expresscomment/682491/Vote-Leave-Brexit-EU-referendum-make-Britain-greater


Пристатейна бібліографія ГОСТ






ISSN: 2414-0627 (Print); 2415-7562 (Online)