ДОСЛІДНИЦЬКІ ВАРІАЦІЇ ФАХОВОГО АНАЛІЗУ БЛОГУ: ЖАНР ЧИ ФОРМАТ?

Автор(и)

  • Д. В. Дергач Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18524/2414-0627.2020.27.206554

Ключові слова:

блог, блогосфера, жанр, формат, комунікація, медійна комунікація

Анотація

У статті аналізуються підходи до фахової інтерпретації блогу як явища сучасної віртуальної медіасфери. Об‘єкт дослідження – блог у мотивації комунікативної динаміки медіа. Предмет – критерії можливості / неможливості, коректності / некоректності жанрової ідентифікації блогу в дискурсі медіалінгвістичного знання. Завдання статті полягає в окресленні й аналізі вже сформованої в науці традиції щодо визначення природи блогу та блогосфери, у формулюванні дослідницької предметності медіалінгвістики, пов’язаної з фаховим осмисленням цього інформаційного джерела. А отже, у визначенні актуальності / неактуальності жанрової ідентифікації блогу, актуалізувавши ідеї його медіалінгвістичної інтерпретації – у зв‘язку з контрастністю до предметності науки про соціальні комунікації. Узагальнюється інформація щодо походження блогу – екстралінгвістичний ресурс розуміння комунікативної природи. Наводяться дефінітивні характеристики блогу з авторитетних словникових і монографічних праць американських, європейських (зокрема й українських). А отже, визначаються та коментуються наукові маркери традиційної (лінгвістичної) кваліфікації блогу в системі медійних жанрів. Звертається увага на проміжний – гіпержанровий – статус блогу (в жанрологічному дискурсі). Пропонується медіалінгвістичний погляд на блогову комунікацію – передусім із урахуванням її функціональних домінант. Він дозволяє ідентифікувати блог як особливий медійний формат із множинними жанровими репрезентаціями та варіаціями. Автор актуалізує погляд щодо позажанрового статусу блогу, в медіалінгвістичному аналізі якого жанровий компонент виявляється периферійним. Акцентується дослідницька увага на формах блогової комунікації, колаборації мовних, аудіо-, відео-, фотокомпонентів, які дозволяють автору в довільно обраному жанрі реалізувати комунікативні інтенції (інформаційну, аналітичну, пізнавальну, розважальну та ін.). Актуалізується теза, що блогосфера потребує деталізації медіалінгвістичного аналізу її текстової реальності, що в перспективі дозволить визначити об’єктивні, послідовні критерії стратифікації блогів – синкретичного щодо стилю та жанрів формату медійної комунікації.

Посилання

Blog. Retrieved May 18, 2020 from https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/blog.

Blog. Retrieved May 18, 2020 from https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/blog.

Blog. Retrieved May 18, 2020 from https://www.lexico.com/definition/blog.

Blog. Retrieved May 18, 2020 from https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/blog_1?q=Blog.

Antonova, L.G. & Dyachenko, O.E. (2009), Blog as online magazine (using the example of Artemy Lebedev's blog) [Blog kak internet-zhurnal (na primere bloga Artemiya Lebedeva) ], Aktual'nye protsessy sovremennoy sotsial'noy i massovoy kommunikatsii. pp. 66-79.

Babaeva, Yu. D. & Voiskunsky, A.E. (1998), The psychological consequences of informatization [Psikhologicheskie posledstviya informatizatsii]. Psikhologicheskiy zhurnal, 19, 1, pp. 89-100.

Volokhonsky, V.L. (2006), Psychological mechanisms and grounds for the classification of blogs [Psikhologicheskie mekhanizmy i osnovaniya klassifikatsii blogov]. Lichnost' i mezhlichnostnoe vzaimodeystvie v seti Internet. Blogi: novaya real'nost', SPb, pp. 116-130.

Voloshchuk, O. Its Majesty blog. What is this a blog and for which you especially need it? [Yoho velychnist bloh. Shcho take bloh ta dlia choho vin potriben osobysto vam?] Ukrainski motyvy v blohosferi. Retrieved May 16, 2020 from URL: http://webdigest.com.ua/blogosfera/vse-pro-blogy/joho-velychnistbloh-scho-take-bloh-tadlya-choho-vin-potriben-osobysto-vam.html

Kalashnikova, A.A. & Kalashnikov, I.A. (2013), From blog 1.0 to blog 2.0: the evolution of the genre [Ot bloga 1.0 k blogu 2.0: jevoljucyja zhanra]. Gumanytarnye, socjal'no-jekonomycheskye y obshhestvennye nauky, 6, pp. 241-246.

Kalmykov, A.A. (2005), Internet journalistics [Internet-zhurnalistika], M. : UNITIDANA.

Safonova, T.V. (2006), Interaction order in online diaries: an alternative message economy [Porjadok interakcii v setevyh dnevnikah: al'ternativnaja jekonomika soobshhenij]. Lichnost' i mezhlichnostnoe vzaimodeystvie v seti Internet. Blogi: novaya real'nost', SPb, pp. 54-74.

Sedov, K.F. (2008), A human in the genre space of everyday communication [Chelovek v zhanrovom prostranstve povsednevnoj kommunikacii]. Antologija rechevyh zhanrov: povsednevnaja kommunikacija, M. : Labyrinth, pp. 7-38.

Shevchenko, I. Some psychological features of communication through the Internet [Nekotorye psihologicheskie osobennosti obshhenija posredstvom Internet]. Retrieved May 10, 2020 from URL: http://flogiston.ru/articles/netpsy/shevchenko.

Shevchenko, L.І. & Dergach, D.V. & Syzonov, D.Yu. (2014), Medialinguistics: a dictionary of terms and concepts [Medialinhvistyka : slovnyk terminiv i poniat], Kyiv : "Kyiv University".

Yatsymirska, M. Mova Internet-editions: terminology, persuasion [Mova internet-vydan : terminolohiia, persvazyvnist]. Retrieved May 7, 2020 from URL: http://www.mediakrytyka.info/onlayn-zhurnalistyka/mova-internet-vydan-terminolohiyapersvazyvnist.html.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-26

Номер

Розділ

СУГЕСТИВНА ЛІНГВІСТИКА. КОМУНІКАТИВНА ЛІНГВІСТИКА