ТОПОНІМІЯ РОМАНУ «РЕКРЕАЦІЇ» У РІЧИЩІ ПОСМОДЕРНІСТСЬКОГО ДИСКУРСУ Ю. АНДРУХОВИЧА
DOI:
https://doi.org/10.18524/2414-0627.2024.31.309405Ключові слова:
топонім, художній текст, топонімійний простір, заголовок, ідіостиль, постмодернний дискурс, символічна семантизація, хронотопАнотація
Статтю присвячено дослідженню функційно-стилістичних особливостей топонімії, що спостерігається в романі яскравого представника постмодерністського художнього дискурсу Ю. Андруховича. У сучасному мовознавстві ще недостатньо вивчено потенційні можливості літературно-художніх онімів постмодерних творів, ця лексика стає об’єктом лінгвістичного аналізу лише принагідно. А саме в топоніміконі (і ширше — ономастиконі) «нового українського роману» відбита постмодерна маскарадність, іронія, травестійність та емоційна маркованість. Дослідження топонімів видається досить цікавим та актуальним, адже творення таких одиниць є творчим процесом, залежить від художнього задуму автора; топоніми визначають хронотоп твору, беруть активну участь у творенні образів, викликають певні асоціації, розвивають символічні значення. Тому вивчення онімії, і зокрема топонімії роману, є важливим для дослідження авторського ідіостилю письменника, особливостей мовної картини створеного ним світу.
Метою представленої розвідки є аналіз топонімікону роману «Рекреації» Ю. Андруховича, що скерований на з’ясування семантичної та функційної специфіки цього важливого розряду онімів як маркерів ідіостилю письменника.
Об’єктом дослідження став ономастикон роману «Рекреації», а предметом розгляду стали різноманітні розряди топонімів як структурні компоненти ідіолектного комплексу. При аналізі було застосовано описовий, статистичний методи, а також метод контекстуального аналізу.
З’ясовано, що топонімія в романі Ю. Андруховича становить солідний лексичний шар, має широкий діапазон дії в художньому тексті і визначається багатою символічною семантизацією внаслідок поширення конотативного значення топоні мів. Генеруючи нові значення пропріальної лексики, письменник розширює семантико-прагматичні параметри художнього тексту та доводить, що одиниці топонімійного простору мають невичерпні ресурси для розв’язання художніх завдань постмодернізму. Доведено, що топоніми у романі «Рекреації» виконують функцію не лише локально-темпорального ідентифікатора, а й певного символічного переосмислення. Результати дослідження топонімійного простору роману Ю. Андруховича показали, що завдяки високій активності і своєрідному «обігруванню» у тексті топоніми становлять важливий елемент ідіостилю письменника, його мовної палітри і виявляють при цьому власну манеру ономастичного письма автора, його постмодерні інтенції. Перспективним напрямком подальших досліджень убачаємо системний аналіз ономастичного коду українського постмодерного дискурсу.
Посилання
Андрухович Ю. Рекреації: роман. Книга відгуків: Вірші, есеї, романи. ІваноФранківськ : Лілея-НВ, 2008. С. 43–134.
Вегеш А. І. Традиції та новаторство української літературно-художньої антропонімії посттоталітарної доби: автореф. дис. … канд. філол. наук: 10.02.01 — українська мова. Івано-Франківськ, 2010. 19 с.
Зеленко Л. П. Реалізація зв’язків заголовка з текстом у постмодерністському творі (на матеріалі романів Ю. Андруховича «Рекреація» та «Московіда»). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/slzb_2015_19_13
Карпенко О. Ю. Проблематика когнітивної ономастики : монографія. Одеса : Астропринт, 2006. 180 c.
Ліщук Т. Д. Специфіка топонімів у романі Ю. Андруховича «Рекреації». Актуальні проблеми філології та перекладознавства. 2013. Вип. 6(3). С. 125–131. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apftp_2013_6%283%29__19
Масенко Л. Мовна гра в літературній антропонімії роману Юрія Андруховича «Дванадцять обручів». Урок української. 2007. № 6. С. 18–20.
Отин Е. С. Словарь коннотативных собственных имен. Донецк : ООО «ЮгоВосток Лтд», 2004. 412 с.
Рогозіна В. І. Пропріальна лексика роману Ю. Андруховича «Рекреації» в контексті часу. Актуальні проблеми філології та перекладознавства. 2013. Вип. 6(3). С. 203–214.
Сучасний словник іншомовних слів [уклали: О. І. Скопненко, Т. В. Цимбалюк]. Київ : Довіра, 2006. 789 с.
Цапліна І. Феномен творчості в романі Ю. Андруховича «Рекреації». URL: http://www.zsu.zp.ua//99/l-article.php
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).