ЛІНГВІСТИЧНИЙ ЕСТЕТИЗМ У НЕОРЕАЛІСТИЧНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ХУДОЖНІЙ ЛІТЕРАТУРІ ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2414-0627.2024.31.309421Ключові слова:
лінгвістичний естетизм, неореалістина художність, мовні засоби, мовно-стильові концепціїАнотація
Метою статті є аналіз лінгвістичного естетизму неореалістичних художніх творів початку ХХ століття. Акцентовано увагу на певних завданнях: визначити позиції неореалізму в українській літературі; довести правомірність розгляду лінгвістичного естетизму в неореалістичних творах; з’ясувати мовну специфіку неореалізму; виявити особливості неореалістичного естетизму в мові художнього тексту. Об’єктом дослідження обрано праці українських науковців і митців ХХ століття. Предмет дослідження полягає в з’ясуванні специфіки мовних й естетико-світоглядних підвалин неореалізму. Теоретико-методологічні засади дослідження ґрунтуються на деяких концепціях та ідеях вітчизняних учених-філологів О. Потебні, О. Білецького, Л. Булаховського, Д. Чижевського, І. Франка, Лесі Українки, М. Зерова, М. Кодака, В. Лесина та О. Пулинця, В. Фащенка та ін. В роботі використано порівняльний, описовий, зіставний, структурний методи дослідження. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше звернено увагу на лінгвістичний естетизм неореалістичних творів українських авторів на прикладах мовно-стильових концепцій відомих мовознавців, літературознавців і митців. В роботі запропоновано розгляд теоретичних розвідок і позицій відомих вітчизняних науковців про лінгвістичний естетизм у неореалістичній українській художній літературі початку ХХ століття. Спираючись на ці міркування можна звернутись до художнього слова в авторському тексті, яке явить унікальну красу й загадковість життя людини, руху в світі, авторського світорозуміння й світосприйняття через магію слова. Перспективи досліджень лінгвістичного естетизму неореалістичних художніх творів початку ХХ століття надають можливість розвинення наукових обріїв й експериментальної свободи у розвідницькій творчості.
Посилання
Булаховський Л. А. Вибрані праці: в 5 т. Київ : Наук. думка, 1975 — 1983.
Доленго М. Критичні етюди. Харків : Друкарня Державного Видавництва України, 1925. 73 с.
Доленго М. Наші літературні здобутки. Нова громада. 1925. № 1. С. 12–16.
Зеров М. Українське письменство ХІХ ст. Від Куліша до Винниченка : Лекції, нариси, статті. Дрогобич : Видавнича фірма «Відродження», 2007. 568 с.
Кодак М. П. Авторська свідомість і класична поетика. Київ : Поліграфічний центр «Фоліант», 2006. 336 с.
Кодак М. П. Поетика як система. Луцьк : ПВД «Твердиня», 2010. 176 с.
Лесин В. М., Пулинець О. С. Короткий словник літературознавчих термінів. Київ : Видавництво «Радянська школа», 1961. 370 с.
Літературна спадщина Київської Русі і українська література 16–18 ст. Київ : Наукова думка, 1981. 600 с.
Потебня О. О. Думка й мова. Львів : Літопис, 1996. 633 с.
Потебня О. О. Естетика і поетика слова. Київ : Мистецтво, 1985. 301 c.
Фащенко В. В. Історія української літератури ХХ віку : [програма]. Одеса, 1998. 29 с.
Франко І. Я. З останніх десятиліть ХІХ в. // Франко І. Я. Зібр. творів : у 50 т. Київ : Наукова думка, 1984. Т. 41 : Літературно-критичні праці (1890–1910). С. 471–529.
Чижевський Д. І. Філософські твори: У 4 т. Київ : Смолоскип, 2005.
Croce В. Estetica come scienza dell’espressione e linguistica generale: I. Teoria. II. Storia. R. Sandron, 1902. 550 р. URL: https://books.google.de/books/about/Estetica_come_scienza_dell_espressione_e.html?id=K9M-AAAAYAAJ&redir_esc=y
Whitehead A. N. Adventures of Ideas. Cambridge Univ. Press, 1964. 392 p. URL: https://openlibrary.org/books/OL14209303M/Adventures_of_ideas
Whitehead A. N. Modes of Thought. Simon and Schuster, 1938. 241 р. URL: https://books.google.de/books/about/Modes_of_Thought.html?id=n8BeCvuJ734C&redir_esc=y
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).