ЛЕКСИКО-СЕМАНТИЧНІ ПОЛЯ КОНЦЕПТОСФЕРИ «УКРАЇНА» В ПІСЕННОМУ ДИСКУРСІ ПЕРІОДУ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18524/2414-0627.2024.31.309447

Ключові слова:

концепт, концептосфера, ядро, лексико-семантичне поле, Україна, пісенний дискурс, російська-українська війна

Анотація

У пропонованій статті ми звертаємося до одного з напрямів сучасних мовознавчих досліджень — когнітивної лінгвістики. Мета дослідження полягає у виявленні та аналізі мовних засобів репрезентації лексико-семантичного поля концептосфери “УКРАЇНА” на матеріалі пісенного дискурсу періоду російсько-української війни. Об’єктом дослідження стала концептосфера «УКРАЇНА», предметом дослідження — лексикосемантичне поле концептосфери «УКРАЇНА» в україномовному пісенному дискурсі. Для досягнення поставленої мети в роботі використано методику лінгвоконцептологічного та контекстуального аналізу текстів, а також метод польового моделювання.

На матеріалі 218 лексичних одиниць із текстів 20 українських пісень виокремлено три структурні сегменти лексико-семантичних полів концептосфери «УКРАЇНА»: «УКРАЇНА — ПРОСТІР», «УКРАЇНА — ДУХОВНІ ЦІННОСТІ», «УКРАЇНА — ВІЙНА». У кожному ЛСП виділено лексико-семантичні групи, найбільшими з яких виявились ЛСГ “Маркери консолідації УКРАЇНИ” (наявна у 16% концептів концептосфери Україна) та ЛСГ “Захисник” (наявна у 26% концептів концептосфери Україна). Визначено ядерно-периферійну організацію основних складників концептосфери «УКРАЇНА» в пісенному дискурсі 2022-2024 років: ядро утворюють лексеми «МАТИ» та «ЗВИТЯГА ВОЇНІВ».

Результати проведеного дослідження дають підставу стверджувати, що багатовимірна семантика концептосфери «УКРАЇНА» репрезентується через значну кількість компонентів, що змінюються разом з трансформацією свідомості суспільства. У часи страшної загрози знищення українського народу, його мови та культури спостерігається трансформація в структурі ядра концептосфери «УКРАЇНА»: від понятійно-ціннісних до ціннісно-перцептивних концептів. У концептосфері “УКРАЇНА” стабільно актуалізується семантичне значення “країна”, “самостійна держава”, але внаслідок змін у свідомості суспільства концептосфера набуває нових змістів: Україна як особливий спосіб буття; Україна як сакральний простір, Україна як метафізична персона — «НЕНЬКА». Реальність російсько-української війни зумовила появу нових лексико-семантичних ознак у складі концептосфери “УКРАЇНА”: УКРАЇНА — НАЙВИЩА ЦІННІСТЬ; УКРАЇНА — СИНОНІМ ДО СЛОВА ВОЛЯ; УКРАЇНА — ЄДНІСТЬ, ПОБРАТИМСТВО; УКРАЇНА — ПЕРЕМОГА.

Перспективність обраної теми полягає в подальшому дослідженні лексико-семантичного поля концептосфери «УКРАЇНА» в українському пісенному дискурсі, враховуючи, що пісня — важливий складник культури будь-якого етносу є одним з найпотужніших чинників глобальних процесів у їх історичному, культурному, лінгвістичному вимірі. Концептосфера як когнітивна структура знань людини про світ характеризується особливою динамічністю, тому що кожний історичний період у житті народу вносить відповідні зміни до її будови. Саме тому кількість лексико-семантичних полів концептосфери “УКРАЇНА” може бути змінена й доповнена.

Посилання

Боєва Е. В. Актуалізація концепту Україна у поетичному дискурсі Т. Г. Шевченка. Одеський лінгвістичний випуск, 2014. Вип. 3. С. 45–50.

Гуменюк Н. Г. Актуалізація оцінного складника концепту UKRAINE в сучасній мові (на матеріалі англомовної преси). Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Лінгвістика, 2019. Вип. 35. С. 36–39.

Єгорова О. І. Заїка В. С. Особливості актуалізації концепту Україна в англомовному офіційному дискурсі ЄС. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія : Філологічні науки, 2019. №1(17). С. 251–256.

Концептосфера «УКРАЇНА» в сучасних піснях. Spotify. Плейлист текстів пісень, що досліджувались. URL: http://surl.li/rcqtw

Мороз О. А. Концепт «Україна» як компонент мовної картини світу українця. Вісник Маріупольського державного університету. Серія : Філологія. 2010. Вип. 4. С. 150–157. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vmdu_2010_4_26

Мудраченко Т. Б. Актуалізація концепту УКРАЇНА в сучасному англомовному газетному дискурсі : автореф. дис.... канд. філол. наук. Харків : ХНУ, 2013. 20 с.

Остапчук В. В. Концепт України у творчості Т. Шевченка. Київські полоністичні студії, 2015. Т. 26. С. 154–158. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/kps_2015_26_13

Павлушенко О. А. Концепт «Україна» в індивідуально-авторських картинах світу Т. Шевченка й В. Стуса. Молодий вчений. Серія : Філологічні науки, 2019. № 2. С. 451–455. URL: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-2-66-97

Пристяжнюк О. М. Концепт «Україна — Європа» крізь призму топосів у романі «Маруся Чурай» Ліни Костенко. Актуальні проблеми слов’янської філології: Серія Лінгвістика і літературознавство: міжвуз. Зб. наук. ст. Бердянськ : БДПУ, 2010. Вип. 23. Ч. 1. С. 194–202.

Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика. Полтава : Довкілля-К, 2008. 712 с.

Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика : термінологічна енциклопедія. Полтава : Довкілля-К, 2006. 716 с.

Стерлікова М. С. Особливості вживання дієслів у пісенному дискурсі. Науковий вісник ДДПУ імені Івана Франка. Серія : Філологічні науки. Мовознавство, 2018. № 9. С.215–219.

Хавалджи Л. В. Динаміка концепту «УКРАЇНА» в художній публіцистиці В. Яворівського. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Філологія, 2022. Вип. 1. С. 231-235. URL: https://doi.org/10.24144/2663-6840/2022.1(47).231-236

Хоменська І. В. Вербалізація концепту Україна в українському художньому дискурсі : автореферат дис. ... канд. філол. наук. Київ, 2016. 20 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-14

Номер

Розділ

СОЦІОЛІНГВІСТИКА. ЛІНГВОКУЛЬТУРОЛОГІЯ. КОГНІТИВНА ЛІНГВІСТИКА