МІСТИФІКАЦІЯ В СИСТЕМІ МАНІПУЛЯТИВНИХ ТАКТИК
DOI:
https://doi.org/10.18524/2414-0627.2024.31.309449Ключові слова:
маніпулятивна стратегія, маніпулятивна тактика, маніпулятивна стратегія містифікаціїАнотація
Стаття присвячена дослідженню містифікації як окремої маніпулятивної стратегії, що може набувати метаморфозної маніпулятивної тактики в маніпулятивній стратегії позитиву чи в маніпулятивній стратегії переконання. Метою дослідження є встановлення статусу містифікації в системі сучасних маніпулятивних стратегій і маніпулятивних тактик із визначенням її кваліфікаційних ознак, а також з’ясування співвідносності містифікації в системі сучасних маніпулятивних стратегій і маніпулятивних тактик з іншими рівнорядними і/чи нерівнорядними — аргументування, переконання, схиляння, провокування та ін. Меті дослідження підпорядковане вирішення окремих завдань: 1) розкрити особливості різних поглядів та їх еволюції у кваліфікації маніпулятивних стратегій і маніпулятивних тактик у комунікативній лінгвістиці та лінгвопрагматиці; 2) витлумачити маніпулятивну стратегію й почасти маніпулятивну тактику містифікації з ієрархізуванням їх відповідних диференційних ознак; 3) встановити особливості використання маніпулятивної стратегії й маніпулятивної тактики містифікації в різних дискурсивних практиках. Об’єктом аналізу є містифікація в системі маніпулятивних стратегій і маніпулятивних тактик, а предметом — система різнорівневих ресурсів реалізації маніпулятивної стратегії й маніпулятивної тактики містифікації в різних дискурсивних практиках.
У дослідженні застосовані різні методи, з-поміж яких функційно значущими постають фундаментальний, ґрунтований на активному вживанні фактів як основі доказу, метод протиріч для вияву суперечностей у міркуваннях, повідомленнях, новинарних стрічках і под., метод порівняння, що має виняткове значення в тому разі, якщо порівняння вдале і/чи глибинне, здебільшого через експлікацію чи імплікацію моделей, метод «шматків» і/чи «пазлів», коли цілісна містифікація, яка вжита для досягнення максимально ефективного маніпулювання, диференційована на окремі компоненти, котрі необхідно змонтувати, а також метод дискурсивно-контекстуального аналізу, інтент-аналізу та ін.
Висновки та перспективи. До визначальних ознак маніпулятивної стратегії містифікації належать: ірреальність, ілюзійність, оманливість, агресивність, квазіаргументування, домінувальне суперництво, комунікативна настановність, що в низці дискурсивних практик набувають функцій маніпулятивних тактик. Якщо не в такому далекому минулому містифікацію пов’язували з художньо-белетристичним дискурсом, музичним мистецтвом, дискурсом кіно, почасти з науковим (→ науковопопулярним) дискурсом, то кінець ХХ — початок ХХІ століть привніс містифікацію в різноманітні маркетингові технології. У цей період особливої ваги набувають різноманітні вияви маніпулятивної стратегії містифікації в політичному та публіцистичному дискурсах, зазнаючи різноманітних модифікацій і трансформацій.
Перспективним є повноцінне обстеження функційного поля маніпулятивної стратегії містифікації з діагностуванням різноманітних її маніпулятивних тактик, а також синтезом з іншими корелятивними й некорелятивними маніпулятивними і/чи комунікативними стратегіями. Актуальним постає укладання реєстру мовних засобів реалізації маніпулятивної стратегії містифікації, діагностування наповнення повсякденності елементами містифікації через патогенні, анонімні та інші тексти. Сучасні технології штучного інтелекту істотно розширюють функційне навантаження маніпулятивної стратегії містифікації, тому важливим є встановлення лінгвотехнологічних фільтрів для упізнавання й розпізнавання таких продуктів містифікації (дипфейки, віртфейки та ін.).
Посилання
Бацевич Ф. Основи комунікативної лінгвістики. Київ : Видавничий центр «Академія». 2004. 342 с.
Білошицька В. О. Комунікативна особистість як феномен політичної лінгвокультури (на матеріалі аналітичних статей українських, англійських та французьких масмедіа) : дис. … канд. філол. наук. Київ: Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2017. 480 с.
Бурак А., Возняк Я. Застосування маніпулятивних технологій у комерційній рекламі як різновиді масової комунікації. Humanities & social sciences 2009. 14–16 травня 2009 р., Львів, 2009. С. 239-241. URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/6931/1/97.pdf
Войтюк В. І. Психологічний словник / [ред. В. Войтюк]. Київ : Вища школа, 1982. 346 с.
Гогоренко О. В. Нейролінгвосеміотична модель публіцистичного кінодискурсу: стратегії впливу : дис. … докт. філол. наук. Одеса : Одеський національний університет імені І.І. Мечникова, 2024. 491 с.
Дудечко Л. Специфіка вербальної репрезентації маніпулятивних технологій у сучасному рекламному дискурсі. Актуальні питання іноземної філології. 2013. № 3(3). С. 52–55. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/8899/1/Dudechko_L.PDF
Загнітко А. Комунікативно-стратегічні типи мовленнєво-мисленнєвих маніпуляцій: час Ведмедика Волдо. Записки з українського мовознавства. 2019. Вип. 26: у 2-х т. Т. 2 С. 203–217. URL: https://cutt.ly/1aOZI8m
Карпік М. І., Івасюк Р. П. Маніпулятивна стратегія та її тактики у німецькомовному рекламному дискурсі. Закарпатські філологічні студії. 2022. Вип. 24. Т. 1. С. 109–113. URL: http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/24/part_1/21.pdf
Ковалевська А. В. Метамодель лінгвістичної сугестивності політичних рекламних слоганів : дис. … докт. філол. наук. Одеса : Одеський національний університет імені І.І. Мечникова, 2021. 515 с.
Ковалевська Т. Ю. Комунікативні аспекти нейролінгвістичного програмування : монографія. Одеса : Астропринт, 2001. 344 с.
Кутуза Н. В. Комунікативна сугестія в рекламному дискурсі: психолінгвістичний аспект : монографія. Київ : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2018. 736 с
Мосейчук О. М. Публіцистичний дискурс як контекст реалізації комунікативного впливу на масового адресата. Вісник Житомирського державного університету. 2012. Вісник 65. Філологічні науки. С. 174–177. URL: http://eprints.zu.edu.ua/9237/1/34.pdf
Плясун О. М. Лінгвістичне моделювання іміджу України у ЗМІ : дис. … наук. ступеня доктора філософії. Київ : Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2021. 222 с.
Психологічний словник / авт.-уклад. В. В. Синявський, О. П. Сергєєнкова; ред. Н. А. Побірченко. Київ : Науковий світ, 2007. 274 с.
Романченко А. П. Елітарна мовна особистість у просторі наукового дискурсу: комунікативні аспекти : монографія. Одеса : Одеський національний університет імені І.І. Мечникова, 2019. 541 с.
Свириденко О. М. Містифікація як різновид літературної гри в «Листах з хутора» П. Куліша. Закарпатські філологічні студії. 2019. Вип. 7. Т. 2. С. 150–155. URL: http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/7/part_2/32.pdf
Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми. Полтава : Довкілля-К, 2008. 712 с.
Словник української мови: В 20-ти т. Київ : Наукова думка; Український мовно-інформаційний фонд НАН України, 2012–2024. URL: https://sum.in.ua/s/rivnovelykyj (дата звернення: 20.05.2024).
Сорокіна Л. Комунікативна стратегія vs. маніпулятивна стратегія. Актуальні питання іноземної філології. 2015. № 2. С. 187–191. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/10960/1/akpif_2015_2_34.pdf
Фрасинюк Н. Мовні засоби вираження персуазивності в політичному дискурсі. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип. 32. Т. 2. С. 130–133. URL: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/32_2020/part_2/24.pdf
Харитонова Д. Д. Український політичний дискурс: когнітивно-семантичні та прагмакомунікативні виміри: дис. … канд. філол. наук. Київ: Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2019. 212 с.
Шкіцька Ірина Юріївна. Маніпулятивна стратегія позитиву в українській мові: дис. ... докт. філол. наук. Тернопіль, 2012. 484 с. http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/1576
Goldt R. Lektüren eines Präsidenten: Hegemoniale Geschichtsnarrative des russischen Ukrainediskurses: Hegemoniale Geschichtsnarrative des russischen Ukrainediskurses. Die Ukraine als Objekt russischer Großmachtansprüche Sprachen, Identitaten und Diskurse : Bjorn Wiemer / Rainer Goldt (Hg.). Berlin: Frank & Timme GmbH Verlag für wissenschaftliche Literatur, 2024. S. 251–322.
Janich N. Werbekommunikation pragmatisch: Handbuch Werbekommunikation. Sprachwissenschaftliche und interdisziplinäre Zugänge. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag GmbH & Co. KG, 2012. 508 S.
Kompakt-Lexikon Marketingpraxis: 2.200 Begriffe nachschlagen, verstehen, anwenden. Wiesbaden: Springer-Verlag, 2014. 344 S.
Lakoff R. T. Persuasive discourse and ordinary conversation, with examples from advertising. Analyzing discourse : Text and Talk / Deborah Tannen. Georgetown University Press, 1982. P. 25–42.
Stscherbak О. Zusammenwirken der linguistisch-rhetorischen Strategien in den deutschen Nachrichten im Internet. Одеський лінгвістичний вісник. 2018. Вип. 11. С. 93–100.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).