ЛІНГВОСУГЕСТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВІЙНИ (ДО ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ)
DOI:
https://doi.org/10.18524/2414-0627.2024.31.309459Ключові слова:
інформаційна війна, лінгвістична сугестивна технологія, лінгвістична сугестивна техніка, лексичний маркер, дискурс, мультимодальністьАнотація
Сугестивні технології інформаційної війни стали предметом лінгвістичних пошуків в Україні відносно недавно. Російська пропаганда системно використовує їх у війні в інформаційній війні, що супроводжує повномасштабне вторгнення РФ в нашу Державу, задля досягнення таких цілей: дезінтеграції комунікацій, примітивізації дійсності; концептуалізації брехні, створення фейкових реальностей; формування бажаної поведінки; нівелювання національних концептуальних картин світу, підміни їх ідеєю «руського мира»; зміни форм самовизначення (національного, релігійного, ціннісного), концептуальної дезорієнтації.
У лінгвістиці не існує сталого визначення поняття лінгвістичної сугестивної технології. Мета статті — на основі аналізу існуючих підходів до технологій сугестивного впливу запропонувати визначення поняття лінгвосугестивна технологія; довести ієрархічність понять лінгвосугестивна технологія і лінгвосугестивна техніка; продемонструвати можливості лінгвістичного аналізу мультимодального дискурсу інформаційної війни на основі виокремлення лінгвосугестивних технологій і тактик.
Системне дослідження лінгвосугестивних технологій і технік є нагальним питанням, оскільки дозволяє фахово розвінчати пропаганду ворога й виробити проактивні засоби контрсугестивного впливу. Лінгвістичну сугестивну технологію пропонується розуміти як сукупність способів (технік) оброблення, виготовлення і розповсюдження мультимодально організованого контенту, прагматично спрямованого на зниження свідомості й критичності цільових аудиторій при сприйнятті навіяного змісту, формування бажаної поведінки та зміну системи цінностей; лінгвістичну сугестивну техніку — як певний спосіб оброблення, виготовлення і розповсюдження сугестивного контенту. Набір лінгвосугестивних технологій може змінюватися залежно від мети, завдань і цільових аудиторій інформаційного впливу. Лінгвістичні сугестивні техніки, що реалізують технології, можуть бути узагальнені 14 «фокусами мови», запропонованими Р. Ділтсом.
Посилання
Акульшин О., Заруба О., Кудінов С., Компанцева Л., Слухай Н., Снитко О. Гібридна війна: технології сугестії та контрсугестії: монографія. Київ : Національна академія СБ України, 2018. 235 с.
Бондаренко О., Гречко С. Консцієнтальний вимір гібридної війни проти України: складові, інструментарій, ефективна протидія. Стратегічні комунікації в умовах гібридної війни: погляд від волонтера до науковця: монографія. Київ : Національна академія СБ України, 2018. С. 332–353.
Гарбар І. О. Вербальні маркери сугестії в сучасному американському юридичному трилері: дис. … к.філол.н.: 10.02.04. Київ-Запоріжжя, 2019. 346 с.
Жінок на окупованих територіях попереджають про нові листівки — закликають вступати до армії рф. Укрінформ, 22.09.2022. URL: http://www.ukrinform.ua/rubricregions/3577122-zinok-na-okupovanih-teritoriah-poperedzaut-pro-novi-listivkizaklikaut-vstupati-do-armii-rf.html (дата звернення 28.07.2024).
Загнітко А. Словник сучасної лінгвістики: поняття і терміни. Донецьк : ДонНУ, 2012. Т. 4. 388 c. URL: http://r.donnu.edu.ua/bitstream/123456789/251/1/Словник% 20сучасної%20лінгвістики%=20-%204%20ОСТ.pdf (дата звернення 28.07.2024).
Ільницька Л. Л. Мовленнєві засоби підвищення ефективності сугестивного впливу. Лінгвістика ХХІ століття: нові дослідження і перспективи: збірник наукових праць. Київ : Логос, 2007. С. 127–135.
Кирилюк О. Л. Дискурс інформаційної війни: лінгвокогнітивний та психолінгвістичний аспекти: дис. … д.філол.н.: 10.02.01. Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2023. 483 с.
Кирилюк О. Л. Засоби сугестивного впливу на реципієнта в дискурсі інформаційної війни. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського, 2021. Т. 32(71). № 4. Ч. 1. 2021. С. 24–28. https://doi.org/10.32838/2710-4656/2021.4-1/05
Климентова О. В. Прагматично маркований текст як складник сугестивного впливу. Лінгвістика ХХІ століття: нові дослідження і перспективи: збірник наукових праць, 2009. № 3. С. 138–147.
Ковалевська-Славова А. В. Інформаційні війни: комунікативно-патогенна специфіка. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського, 2024. Т. 35(74). № 2. Ч.1. С. 26–32.
Компанцева Л. Ф. Лінгвістична експертиза соціальних мереж. Київ : Національна академія СБ України, 2018. 318 с.
Компанцева Л. Ф. Сугестія та контрсугестія в організаційних та гібридних війнах. Гібридна війна: технології сугестії та контрсугестії: монографія. Київ : Національна академія СБ України, 2018. С. 78–123.
Кудінов С., Акульшин О., Заруба О. Інформаційна війна як основний інструмент гібридної війни. Гібридна війна: технології сугестії та контрсугестії : монографія. Київ : Національна академія СБ України, 2018. С. 16–74.
Кутуза Н. В., Тельпіс Д. М. Дезінформація як складник ІПСО в медіадискурсі: маніпулятивний аспект (на прикладі російсько-української війни періоду повномасштабного вторгнення). Записки з українського мовознавства, 2023. № 30. С. 282–292. https://doi.org/10.18524/2414-0627.2023.30.283887
Мудраченко Т. Б. Сугестія як засіб мовленнєвого впливу. Наукові записки Національного університету «Острозька академія», 2015. Вип. 56. С. 211–214.
Петрик В. М., Присяжнюк М. М., Компанцева Л. Ф. Сугестивні технології маніпулятивного впливу: навчальний посібник. Київ : Вид. дім «СКІФ», 2023. 248 с.
Словник української мови: в 11 тт. / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І. К. Білодіда. Київ : Наукова думка, 1970–1980. Т. 10. 657 с.
Слухай Н. Симулякри в контексті теорії інформаційного викривлення світу: сугестія і контрсугестія. Гібридна війна: технології сугестії та контрсугестії: монографія. Київ: Національна академія СБ України, 2018. С. 124–176.
Слухай Н. В. Сугестивна лінгвістика: лінгвістичне програмування поведінки людини. Київ : Вид. дім Д. Бураго, 2019. 248 с.
Снитко О. С. Карнавальні форми сугестії в інформаційному просторі України у контексті консцієнтальної війни. Актуальні проблеми української лінгвістики: теорія і практика, 2019. Вип. 38. С. 77–93. https://doi.org/10.17721/APULTP.2019.38.77-93
Снитко О. С. Кризові комунікації в інформаційному просторі України воєнної доби. Актуальні проблеми української лінгвістики. Теорія і практика, 2023. Вип. 46. С. 18–42. https://doi.org/10.17721/APULTP.2023
Снитко О. С. Сучасна інформаційно-психологічна онлайн війна у парадигмах лінгвістики впливу. Гібридна війна: технології сугестії та контрсугестії: монографія. Київ : Національна академія СБ України, 2018. С. 177–225.
Снитко О. С., Гречка С. О. «Битва наративів» у сучасному медіапросторі України. Актуальні проблеми лінгвістики: теорія і практика, 2022. № 44. С. 86–117.
Снитко О. С., Погорілова М. С. Мультимодальні тексти сугестивної спрямованості в інформаційному просторі України воєнної доби. Актуальні проблеми лінгвістики: теорія і практика, 2023. Вип. 47. С. 6–31. https://doi.org/10.17721/APULTP.2023.47.6-31
Твердохліб О., Гайович Г. Сугестія та її прояви в сучасному інформаційному просторі держави. Науковий вісник: Державне управління, 2022. № 1(11). С. 222–239. https://doi.org/10.33269/2618-0065-2022-1(11)-222-239
Юдко Л. Актуалізація дискурсу толерантності в електронних медіа (сугестивний аспект). Психолінгвістика, 2015. Вип. 18(2). С. 122–132.
Bourdieu P. Choses dites. Choses dites. Paris: Minuit, 1987. 239 p. URL: http://www.babelio.com/livres/Bourdieu-Choses-dites/51429 (дата звернення 28.07.2024).
Dilts R. Sleight of Mouth: The Magic of Conversational Belief Change Meta Publications, 1999; Reprinted by Dilts Strategy Group, Scotts Valley, CA, 2017. 346 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).