ПСИХОЛІНГВІСТИЧНА ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ПОНЯТТЯ ДІМ: УКРАЇНСЬКІ РЕАЛІЇ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2414-0627.2024.31.309465Ключові слова:
психолінгвістичний експеримент, асоціативне поле, слово-стимул ДІМ, асоціативне значення, семантична динаміка, війнаАнотація
З початком війни українці зазнали багато тяжких втрат та болісних змін. Однією з таких змін звичного способу життя став вимушений переїзд у безпечніші зони проживання, пошук прихистку, тимчасового дому — базової цінності у психоментальному просторі українців. Проте саме це поняття у реаліях війни зазнало моральних, етичних, семантичних трансформацій у концептуальній та мовній картині світу наших співвітчизників. Виявити цю динаміку, з’ясувати смислові домінанти усвідомлення аналізованого поняття, вектори його сприйняттєвих характеристик надає змогу психолінгвістична інтепретація, насамперед асоціативний екперимент, який уможливлює отримання «живих», актуальних моделей процесів глибинної реконструкції оточуючого світу. Об’єктом дослідження є асоціативне значення поняття ДІМ як базового в системі ціннісних координат українців, предметом — сприйняттєва специфіка цього поняття в умовах російсько-української війни. Провідним методом, застосованим у роботі, став експериментальний — вільний асоціативний експеримент, а також аналіз отриманих результатів та подальший синтез для отримання об’єктивних узагальнень та верифікації авторських гіпотез, пов’язаних із припущенням про семантичну динаміку базових понять під дією кризових екзогенних факторів. Також застосовано методи компонентного, описового та порівняльного аналізу. Теоретична цінність і наукова новизна отриманих результатів визначається певним внеском у поглиблення теорій психолінгвістики, семантики, лінвокультурології, зокрема проблем факторів динаміки сприйняттєвих процесів, їхнього впливу на смислові трансформації базових понять у проєкції на специфіку національної ментальності. Практичне значення здійсненого дослідження може зреалізуватись у навчальному процесі у віповідних лекційних курсах, у лексикографічній практиці та у науковій роботі здобувачів вищої освіти різних рівнів. Фактичним матеріалом стали понад 200 реакцій, отриманих від респондентів різних соціальних груп.
Результати проведеного вільного асоціативного експерименту, де стимулом стала лексема ДІМ, дали змогу сформувати її асоціативне поле (2022 р.), виявити збіги та розбіжності в сприйнятті аналізованого поняття з відповідним полем, представленим в Українському асоціативному словнику С. Мартінек (2002-2005 рр.), з’ясувати семантичну динаміку й емоційно-експресивний ореол слова-стимула у різних екстралінгвальних умовах. Так, спільним є розуміння дому як ‘місця родини’, ‘місця проживання’, ‘квартири’, ‘кімнати’, ‘будинку’, які і домінують у структурі асоціативного поля початку 2000-х років. Проте в асоціативному полі 2022 року менше реакцій, об’єднаних семантичним зв’язком ‘дім − будинок’, і набагато більше реакцій, які мають не констативний, нейтральний характер, а виявляють відчуття, емоції щодо цього поняття, маючи уяскравлену конотативність, Наприклад, ДІМ — це затишок, тепло, спокій, захист, безпека, комфорт та ін., а також характерні лише для сучасних реалій реакції безпека, Україна, що ілюструє загострене в реаліях війни усвідомлення ніби звичайних явищ, але насправді — концептуальних, фундаментальних цінностей українців.
Посилання
Андрусів У. Концепт дім в американській, французькій, польській та українській лінгвокультурах (на матеріалі асоціативного експерименту). URL: http://www.ukrainistik-konferenz.slavistik.lmu.de/wp-content/uploads/DopovidAndrusiv.pdf
Антонюк Н. Мовна репрезентація концепту дім в українській художній прозі XXI ст. URL: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/3424
Богдан C. K. & Тарасюк T. M. Лексичний регулятив дім в епістолярних текстах Лесі Українки й посланнях Андрея Шептицького. Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej, 56. 2021. Article 2168. https://doi.org/10.11649/sfps.2168
Бондаренко М. С., Жданюк Л. О. Прив’язаність до домівки як фактор соціальнопсихологічної адаптації українців в умовах військового стану. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. 2023. Вип. 68. С. 115–130.
Засєкіна, Л. В., & Засєкін С. В. Психолінгвістична діагностика : навч. посіб.; М-во освіти і науки України, Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки.- Луцьк : РВВ «Вежа» ВНУ ім. Лесі Українки, 2008. 188 с.
Ковальчук Н. «Дім»-«поле»-«храм» як екзистенціали української культури. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України: Серія. Педагогіка, психологія, філософія, 2016. Вип. 253. С. 91–96.
Лебеденко Ю., Василенко Я. Вербалізація концепту дім в українській, російській і польській мовах. Studia Ukrainica Posnaniensia, 2013. Вип. 1. С. 91–95.
Мартінек С. В. Український асоціативний словник: У 2 т. Т. 1. Від стимулу до реакції. – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2007. 344 с.
Пашкова Н. І. Українська хата: слово, символ, і концепт (на слов’янобалканському етнокультурному тлі). Вісник КНЛУ. Серія Філологія, 2024. Том 17, № 1. С. 121–128.
Словник. UA: https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%B4%D1%96%D0%BC
Bartmiński J. Dom i świat — opozycja I komplementarność. Postscriptum Polonistyczne, 2008. Nr 1(1). P. 55–68.
Bartmiński J. Dom — koncept uniwersalny i specyficzny kulturowo, [w:] Leksykon aksjologiczny Słowian i ich sąsiadów, t. 1, 2015. Dom, red. Jerzy Bartmiński, Iwona Bielińska-Gardziel, Beata Żywicka, Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 15–33.
Fadlalla N. Conceptualizing the Meaning of Home for Refugees. Spaces&FLOWS: An International Journal of Urban & Extra Urban Studies, Vol. I, Iss. 3, p. 139. https://doi.org/10.18848/2154-8676/cgp/v01i03/53806
Gatkowska I. Dom ‘house/home’ in empirical lexical networks. Ethnolinguistics. Issues in Language and Culture, 2017. T. 28, pp. 121–140.
Gawarkiewicz R. Dom w językowym obrazie świata młodzieży polskiej i rosyjskiej, [w:] Roman Gawarkiewicz, Izabela Pietrzyk, Barbara Rodziewicz, Polski słownik asocjacyjny z suplementem, 2008. Szczecin: Print Group, s. 235–246.
Pukhonska O. Chernobyl as an Exclusion Zone and Self-Knowledge [ According to Markiyan Kamysh’s Book Oformliandiia or Walk in the Zone. Poznańskie Studia Slawistyczne, 2022. T. 22. P. 255–271. https://doi.org/10.14746/pss.2022.22.13
Sharpe E.K., Ewert A. Interferences in place attachment: implications for wilderness. Wilderness science in a time of change conference: wilderness as a place for scientific inquiry / Missoula, MA. 2000. Vol. 3. 2000. P. 218–222.
Taylor H. Refugees, the State and the Concept of Home, Refugee Survey Quarterly, Vol. 32, Iss. 2, June 2013, Pp. 130–152. https://doi.org/10.1093/rsq/hdt004
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).