«БИТВА НАРАТИВІВ» ЯК МАРКЕР ГІБРИДНОЇ ВІЙНИ (КОНТЕНТ-АНАЛІЗ ІНФОРМАЦІЙНОГО ПРОСТОРУ ХАРКІВЩИНИ)
DOI:
https://doi.org/10.18524/2414-0627.2024.31.309468Ключові слова:
наративний дискурс, битва наративів, гібридна війна, національна когнітивна стійкість, лексичний маркерАнотація
З початком повномасштабного вторгнення РФ в нашу Державу «битва наративів» відбувається щоденно на системному, національному і місцевому рівнях. Контент-аналіз наративних дискурсів дозволяє як спрогнозувати події в реальному просторі (загострення воєнної ситуації, можливі обстріли, напрями і теми комунікації на міжнародному рівні тощо), так й визначити стан когнітивної стійкості суспільства.
Мета статті — на основі контент-аналізу інформаційного простору Харківщини дослідити битву українських і проросійських наративів, що маркують певні події гібридної війни. Об’єктом дослідження є битва наративів як маркер гібридної війни; предметом — когнітивне протистояння проросійських та українських наративів в інформаційному просторі Харківщини. Джерельну базу дослідження становлять результати контент-аналізу інформаційного простору Харківщини у період січень-березень 2024 року (понад 500 тис. од.). Наукова новизна полягає в тому, що вперше зроблено аналіз битви наративів у певному регіоні України, задля прогнозування подій (воєнних, соціально-політичних) в реальному вимірі. Теоретична цінність дослідження полягає в обгрунтуванні практичної значущості наукових лінгвістичних пошуків в умовах повномасштабної агресії РФ проти України. Практичне значення наданих матеріалів — у виробленні алгоритму аналізу «битви наративів» задля прогнозування подій в реальності.
Методологія дослідження. Контент-аналіз проведений на основі технології Великих Даних (Big Data) та комплексу аналітичних алгоритмів інформаційно-аналітичного сервісу Attack Index, який дозволяє визначати ступінь інформаційного резонансу або небезпеки інформаційних потоків за обраними темами / персоналіями.
Доведено, що російська пропаганда намагається транспортувати низку деструктивних наративів із російського медійного простору в український: «РФ окупує Харків, можливі повторні атаки на Харків і Київ»; «В Україні відбудеться масштабна мобілізація для поповнення “катастрофічних” втрат»; «Росія перехопила ініціативу на всіх фронтах» та ін. Харківські медійники у зазначений період перемогли у битві наративів, використовуючи такі стратегії: ігнорування російських наративів, спрямованих на те, щоб викликати у громадян почуття безвиході та бажання здати місто ворогу; просування позитивних регіональних терапевтичних наративів «Харків — моє місто», «Харків вистоїть, необхідно об’єднуватися для протидії ворогу» та національного — «Обстріли Харкова та інших міст України — воєнний злочин».
Перспективним вважається дослідження системної організації та використання наративного дискурсу в гібридному протистоянні.
Посилання
Бідочко Л. Півторак О., Худін П. Війна і битва наративів: як російська пропаганда діє в медійному просторі Глобального півдня. Детектор медіа, 19.04.2023. URL: https://detector.media/infospace/article/210274/2023-04-19-viyna-i-bytva-naratyvivyak-rosiyska-propaganda-diie-v-mediynomu-prostori-globalnogo-pivdnya
Битва наративів у медіапросторі в умовах війни: журналісти шліфували навички протистояння російській пропаганді. Національна спілка журналістів України, 13.03.2023. URL: https://nsju.org/novini/bytva-naratyviv-u-mediaprostori-v-umovahvijny-zhurnalisty-shlifuvaly-navychky-protystoyannya-rosijskij-propagandi
Брокмейер И. Нарратив: проблемы и обещания одной альтернативной парадигмы. Вопросы философии, 2000. № 3. С. 29–42.
Ліотар Ж.-Ф. Стан постмодерну, 1979. URL: https://readli.net/sostoyanie-postmoderna
Манковська В. «Росіяни нав’язують нам почуття безвиході, щоб ми хотіли здатися»: як російські фейки змінюють настрої в Харкові. Гвара Медіа, 24.02.2024. URL: http://gwaramedia.com/rosiiany-nav-iazuiut-nam-pochuttia-bezvykhodishchob-my-khotily-zdatysia-iak-rosiyski-feyky-zminiuiut-nastroi-v-kharkovi
Мельникова К. Донбасс: «Мы должны напомнить отколовшимся регионам, что они тоже русские». EurAsia Dayli, 19.01.2021. URL: http://eadaily.com/ru/news/2021/01/19/donbass-my-dolzhny-napomnit-otkolovshimsya-regionam-chto-oni-tozhe-russkie
Снитко O., Гречка С. «Битва наративів» у сучасному медіапросторі України. Актуальні проблеми української лінгвістики: теорія і практика, 2022. № 44. С. 86–117. https://doi.org/10.17721/APULTP.2022.44.86-117
Attack Index: інформаційно-аналітичний ресурс. URL: https://attackindex.com
Commander’s Handbook for Strategic Communication and Communication Strategy. Ver. 3.0. US Joint Forces Command Joint Warfighting Center, 2010. URL: http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a525371.pdf
Prince G. Narratology. Baltimore: Johns Hopkins UP, 1994. 400 р.
Ricoeur Р. Memory, History, Forgetting. University of Chicago Press, 2004. https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/738780/mod_resource/content/2/Ricoeur%20-%20Memory%2C%20History%2C%20Forgetting.pdf
Ricoeur Р. Time and Narrative. University of Chicago Press, 1990. 281 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).