ІДІОМОЛОГІЧНА ШКОЛА ЯК НОВА ЛІНГВІСТИЧНА ПАРАДИГМА: ВІД ЛОКАЛЬНОГО ОПИСУ ДО ГЛОБАЛЬНОЇ ЕКСТРАПОЛЯЦІЇ

Автор(и)

  • Т. В. Громко Національний університет «Одеська політехніка», Українсько-німецький навчально-науковий інститут, Україна https://orcid.org/0000-0002-4661-4302

DOI:

https://doi.org/10.18524/2414-0627.2025.32.337325

Ключові слова:

лінгвістична школа, методологія, інституційність, спадковість, теоретична єдність, термінологічна система, українське мовознавство, ідіомологія

Анотація

Ідіомологічна школа як наукова парадигма формує низку методологічних засад, що відображають її інтелектуальну новизну, теоретичну автономність і міждисциплінарний потенціал. Її вихідним постулатом є ідея ідіомоцентризму, за якою мова трактується не як абстрактна єдність, а як множина конкретних локальних мовних систем — ідіомів, кожен з яких має самостійну структуру, когнітивну і прагматичну специфіку, власні моделі номінації, категоризації, комунікації. У межах цієї парадигми говірка розглядається як повноцінна мовна система зі своєю лексикою, граматикою, синтаксисом, дискурсом, прагматикою та мовною картиною світу, а не як варіант літературної мови. Мовна цілісність і багаторівневість аналізу є ключовими дослідницькими орієнтирами: опис охоплює фонетику, морфологію, лексико-семантику, синтаксис, прагматику, когніцію та соціолінгвістику. Основною одиницею аналізу виступає ідіомема — мінімальна мовна одиниця, що репрезентує локальні ознаки мови певної спільноти. Принцип доказовості передбачає опору на корпусні дані — цифрові записи, транскрипти, картографічні матеріали, частотні таблиці, морфографічні моделі. Ідіом розглядається як компонент мовної екосистеми, сформованої в певному історичному, соціальному, географічному та етнокультурному контексті. Важливим є екстраполяційний потенціал: аналіз однієї мовної системи дозволяє формулювати загальні типологічні принципи мовної організації, зокрема функціонування граматичних структур, лексичної деривації, прагматичних сценаріїв та когнітивної категоризації. Ідіомологія як напрям передбачає моделювання ідіому в межах усіх мовних рівнів, а також дослідження його семіотичної, прагматичної, когнітивної, етнокультурної та фольклорної зумовленості. У цьому контексті розвиваються такі наукові підходи, як ідіомемологія, прагмалінгвістика локальної комунікації, ідіомокогнітологія, ідіомоетнолінгвістика, лінгвосеміотика та корпусна ідіомологія. Школа орієнтована на створення цифрових корпусів говіркового мовлення, що поєднують текст, звук, карту й коментар, і забезпечують глибоку інтеграцію емпіричних даних із методологією аналізу. Таким чином, Ідіомологічна школа не є ізольованим явищем, а становить відкрите теоретико-методологічне поле, у якому локальне постає основою для універсального, а мова — як дія, пам’ять, ідентичність і живий когнітивно-культурний процес.

Посилання

Громко Т. В. Методологія лексико-граматичної дескрипції лінгварію говірки : дис. … докт. філол. наук. Одеса : ОНУ, 2021. 685 с.

Громко Т. В. Методологія та досвід дескрипції говірки : монографія. Дніпро : Середняк Т. К., 2021. 452 с.

Загнітко А. П. Сучасна лінгвістика: погляди та оцінки: науково-аналітичне видання. Донецьк : ДонНУ, 2014. 464 с.

Карпенко Ю. О. Вступ до мовознавства. Одеса : Астропринт, 2001. 240 с.

Кочерган М. П. Загальне мовознавство. Київ : Академія, 2008. 368 с.

Космеда Т. А. Функційне навантаження наукової мовознавчої школи в сучасному просторі університетської системи. Лінгвістичні студії / Linguistic Studies: зб. наук. пр. / Донецьк. нац. ун-т ім. Василя Стуса; гол. ред. А. П. Загнітко. Вінниця : ДонНУ ім. Василя Стуса, 2017. Вип. 34. С. 176–183.

Одеська лінгвістична школа: інтеграція підходів : кол. монографія / за заг. ред. Т. Ю. Ковалевської. Одеса : ПолиПринт, 2016. 362 с.

Одеська лінгвістична школа: у просторах інтерпретацій : кол. монографія / за заг. ред. Т. Ю. Ковалевської. Одеса : ПолиПринт, 2017. 284 с.

Одеська лінгвістична школа: модерні парадигми : кол. монографія / за заг. ред. Т. Ю. Ковалевської. Одеса : ПолиПринт, 2018. 248 с.

Одеська лінгвістична школа: класичне і новітнє : кол. монографія / за заг. ред. Т. Ю. Ковалевської. Одеса : ПолиПринт, 2019. 376 с.

Одеська лінгвістична школа: кола реконструкцій : кол. монографія / за заг. ред. Т. Ю. Ковалевської. Одеса : ПолиПринт, 2020. 516 с.

Одеська лінгвістична школа: траєкторії досліджень : кол. монографія / за заг. ред. Т. Ю. Ковалевської. Одеса : ПолиПринт, 2021. 281 с.

Одеська лінгвістична школа: пріоритетні напрями : кол. монографія / за заг. ред. Т. Ю. Ковалевської. Одеса : Назарчук С. Л., 2024. 244 с.

Одеська школа сугестивної лінгвістики. Паспорт наукової школи. URL: https://onu.edu.ua/pub/bank/userfiles/files/science/Paspor_NSH_Kovalevskaya.pdf

Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми. Полтава : Довкілля К, 2008. 711 с.

Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: термінол. енциклопедія. Полтава : Довкілля К, 2006. 716 с.

Bloomfield, L. Language. New York : Henry Holt and Company, 1933. 566 p.

Chomsky N. Aspects of the theory of syntax. Cambridge : MIT Press, 1965. 251 p.

Herrmann D., Schlobinski P., Ehlich K. Sprachwissenschaft. Ein internationales Handbuch zeitgenössischer Forschung. Handbücher zur Sprachund Kommunikationswissenschaft, De Gruyter, 2001. https://doi.org/10.1515/9783110141894

Henk H. Schools in Linguistic Theory. In: The Oxford handbook of linguistic analysis. Oxford University Press, 2021. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199573776.001.0001

Roberts I., Roussou A. The Cambridge handbook of historical syntax. Cambridge University Press, 2017. https://doi.org/10.1017/9781316495300

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-14

Як цитувати

Громко, Т. В. (2025). ІДІОМОЛОГІЧНА ШКОЛА ЯК НОВА ЛІНГВІСТИЧНА ПАРАДИГМА: ВІД ЛОКАЛЬНОГО ОПИСУ ДО ГЛОБАЛЬНОЇ ЕКСТРАПОЛЯЦІЇ. Записки з українського мовознавства, (32), 3–21. https://doi.org/10.18524/2414-0627.2025.32.337325

Номер

Розділ

ФОНЕТИКА. ЛЕКСИКОЛОГІЯ. ЛЕКСИКОГРАФІЯ. ДІАЛЕКТОЛОГІЯ