ІДІОМОЛОГІЧНА ШКОЛА ЯК НОВА ЛІНГВІСТИЧНА ПАРАДИГМА: ВІД ЛОКАЛЬНОГО ОПИСУ ДО ГЛОБАЛЬНОЇ ЕКСТРАПОЛЯЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2414-0627.2025.32.337325Ключові слова:
лінгвістична школа, методологія, інституційність, спадковість, теоретична єдність, термінологічна система, українське мовознавство, ідіомологіяАнотація
Ідіомологічна школа як наукова парадигма формує низку методологічних засад, що відображають її інтелектуальну новизну, теоретичну автономність і міждисциплінарний потенціал. Її вихідним постулатом є ідея ідіомоцентризму, за якою мова трактується не як абстрактна єдність, а як множина конкретних локальних мовних систем — ідіомів, кожен з яких має самостійну структуру, когнітивну і прагматичну специфіку, власні моделі номінації, категоризації, комунікації. У межах цієї парадигми говірка розглядається як повноцінна мовна система зі своєю лексикою, граматикою, синтаксисом, дискурсом, прагматикою та мовною картиною світу, а не як варіант літературної мови. Мовна цілісність і багаторівневість аналізу є ключовими дослідницькими орієнтирами: опис охоплює фонетику, морфологію, лексико-семантику, синтаксис, прагматику, когніцію та соціолінгвістику. Основною одиницею аналізу виступає ідіомема — мінімальна мовна одиниця, що репрезентує локальні ознаки мови певної спільноти. Принцип доказовості передбачає опору на корпусні дані — цифрові записи, транскрипти, картографічні матеріали, частотні таблиці, морфографічні моделі. Ідіом розглядається як компонент мовної екосистеми, сформованої в певному історичному, соціальному, географічному та етнокультурному контексті. Важливим є екстраполяційний потенціал: аналіз однієї мовної системи дозволяє формулювати загальні типологічні принципи мовної організації, зокрема функціонування граматичних структур, лексичної деривації, прагматичних сценаріїв та когнітивної категоризації. Ідіомологія як напрям передбачає моделювання ідіому в межах усіх мовних рівнів, а також дослідження його семіотичної, прагматичної, когнітивної, етнокультурної та фольклорної зумовленості. У цьому контексті розвиваються такі наукові підходи, як ідіомемологія, прагмалінгвістика локальної комунікації, ідіомокогнітологія, ідіомоетнолінгвістика, лінгвосеміотика та корпусна ідіомологія. Школа орієнтована на створення цифрових корпусів говіркового мовлення, що поєднують текст, звук, карту й коментар, і забезпечують глибоку інтеграцію емпіричних даних із методологією аналізу. Таким чином, Ідіомологічна школа не є ізольованим явищем, а становить відкрите теоретико-методологічне поле, у якому локальне постає основою для універсального, а мова — як дія, пам’ять, ідентичність і живий когнітивно-культурний процес.
Посилання
Громко Т. В. Методологія лексико-граматичної дескрипції лінгварію говірки : дис. … докт. філол. наук. Одеса : ОНУ, 2021. 685 с.
Громко Т. В. Методологія та досвід дескрипції говірки : монографія. Дніпро : Середняк Т. К., 2021. 452 с.
Загнітко А. П. Сучасна лінгвістика: погляди та оцінки: науково-аналітичне видання. Донецьк : ДонНУ, 2014. 464 с.
Карпенко Ю. О. Вступ до мовознавства. Одеса : Астропринт, 2001. 240 с.
Кочерган М. П. Загальне мовознавство. Київ : Академія, 2008. 368 с.
Космеда Т. А. Функційне навантаження наукової мовознавчої школи в сучасному просторі університетської системи. Лінгвістичні студії / Linguistic Studies: зб. наук. пр. / Донецьк. нац. ун-т ім. Василя Стуса; гол. ред. А. П. Загнітко. Вінниця : ДонНУ ім. Василя Стуса, 2017. Вип. 34. С. 176–183.
Одеська лінгвістична школа: інтеграція підходів : кол. монографія / за заг. ред. Т. Ю. Ковалевської. Одеса : ПолиПринт, 2016. 362 с.
Одеська лінгвістична школа: у просторах інтерпретацій : кол. монографія / за заг. ред. Т. Ю. Ковалевської. Одеса : ПолиПринт, 2017. 284 с.
Одеська лінгвістична школа: модерні парадигми : кол. монографія / за заг. ред. Т. Ю. Ковалевської. Одеса : ПолиПринт, 2018. 248 с.
Одеська лінгвістична школа: класичне і новітнє : кол. монографія / за заг. ред. Т. Ю. Ковалевської. Одеса : ПолиПринт, 2019. 376 с.
Одеська лінгвістична школа: кола реконструкцій : кол. монографія / за заг. ред. Т. Ю. Ковалевської. Одеса : ПолиПринт, 2020. 516 с.
Одеська лінгвістична школа: траєкторії досліджень : кол. монографія / за заг. ред. Т. Ю. Ковалевської. Одеса : ПолиПринт, 2021. 281 с.
Одеська лінгвістична школа: пріоритетні напрями : кол. монографія / за заг. ред. Т. Ю. Ковалевської. Одеса : Назарчук С. Л., 2024. 244 с.
Одеська школа сугестивної лінгвістики. Паспорт наукової школи. URL: https://onu.edu.ua/pub/bank/userfiles/files/science/Paspor_NSH_Kovalevskaya.pdf
Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми. Полтава : Довкілля К, 2008. 711 с.
Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: термінол. енциклопедія. Полтава : Довкілля К, 2006. 716 с.
Bloomfield, L. Language. New York : Henry Holt and Company, 1933. 566 p.
Chomsky N. Aspects of the theory of syntax. Cambridge : MIT Press, 1965. 251 p.
Herrmann D., Schlobinski P., Ehlich K. Sprachwissenschaft. Ein internationales Handbuch zeitgenössischer Forschung. Handbücher zur Sprachund Kommunikationswissenschaft, De Gruyter, 2001. https://doi.org/10.1515/9783110141894
Henk H. Schools in Linguistic Theory. In: The Oxford handbook of linguistic analysis. Oxford University Press, 2021. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199573776.001.0001
Roberts I., Roussou A. The Cambridge handbook of historical syntax. Cambridge University Press, 2017. https://doi.org/10.1017/9781316495300
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).