МОДЕЛЬ АНАЛІЗУ АНТРОПОНІМІВ КРІЗЬ ПРИЗМУ ПСИХІЧНИХ ПРОЦЕСІВ

Автор(и)

  • О. В. Чорноус Донецький державний університет внутрішніх справ, кафедра соціально-гуманітарних дисциплін, Україна https://orcid.org/0000-0001-8770-8869

DOI:

https://doi.org/10.18524/2414-0627.2025.32.337344

Ключові слова:

антропоніми, сприймання, розуміння, соціальна перцепція, комунікація

Анотація

Стаття має на меті виявити особливості сприймання антропонімів у мовній свідомості носіїв мови та проаналізувати чинники, що впливають на функціювання імен у комунікативному, соціальному та культурному просторі. Об’єктом дослідження послугували антропоніми як одиниці ономастичної лексики, предметом дослідження — процес сприймання, розуміння та використання антропонімів у різних соціо-комунікативних ситуаціях. Для реалізації поставленої мети використано такі методи, як порівняльний, описовий, інтерпретаційний аналіз, контент-аналіз. Наукова новизна роботи полягає в міждисциплінарному підході до аналізу антропонімів на перетині мовознавства, психології та соціальної комунікації.

У науковій розвідці окреслено теоретичні основи сприймання з урахуванням, проаналізовано термінологічну варіативність у вживанні понять «сприймання», «сприйняття», «перцепція», «відчуття» та «розуміння», описано модель аналізу антропонімів крізь призму психологічних процесів: фізичного зчитування, сприймання, когнітивної інтерпретації та оцінки. Особливу увагу звернуто на поняття соціальної перцепції: наведено словникові тлумачення, схарактеризовано основні форми. Більш докладно розглянуто категорії самоконцепції, сприймання інших і управління враженням, наведено приклади з мовної практики, зокрема фрагменти дописів у соціальних мережах, які ілюструють варіанти використання антропонімної формули мовцем з урахуванням того, як він «бачить» себе, свого співрозмовника, який образ прагне створити.

У досліджені акцентовано, що залучення такого підходу дало змогу довести, що антропоніми є важливими елементами соціальної взаємодії, які формують і транслюють уявлення про особу. Запропонований міждисциплінарний підхід поглиблює розуміння ролі власних назв людей у комунікативній практиці та демонструє перспективи для подальших ономастичних досліджень.

Посилання

Винославська О. В., Бреусенко-Кузнєцов О. А., Зливков В. Л., Апішева А. Ш., Васильєва О. С. Психологія : навч. посіб. Київ : ІНКОС, 2005. 351 c.

Ірина Романенко. Facebook. URL: https://www.facebook.com/olha.vasylieva.litred/posts/pfbid0MCsW4qhB6gu4YeMfkLYug5mkBa9d7TMMBo4CE2qypvS6uGEpKsDnZekhUfXDEahSl?comment_id=818170640351064&__cft__%5b0%5d=AZUN-dfxoNSPDNZgiVVAg24Cgq5IBJwZ03G-BgZI5mF6ZCyPUnKic_qg7sQdGj791IsqkEfOtDqi5lEkFevMumbZYn_8XNTpYoldC732mcqLP7RjEyeZnf5Q73CbxemhuxndXE040d-bOGLCwJSiG9PPMYDtwSTMruH85_bsTCkBhA&__tn__=R%5d-R

Караванський С. Практичний словник синонімів української мови. 5-те вид., опрац. і допов. Львів : БаК, 2014. XIV + 530 с.

Колібаба Л. Браковка чи бракування? Культура слова. 2003. Вип. 62. С. 81–86.

Перцепція соціальна. Фармацевтична енциклопедія. URL: https://www.pharmencyclopedia.com.ua/article/789/percepciya-socialna (дата звернення: 01.05.2025).

Приходько Ю. О., Юрченко В. І. Психологічний словник-довідник : навч. посіб. Київ : Каравела, 2012. 328 с.

Психологічний словник / авт.-уклад. В. В. Синявський, О. П. Сергєєнкова. Київ : Науковий світ, 2007. 274 с.

Психологічний словник / за ред. В. І. Войтка. Київ : Вища школа, 1982. 214 с.

Психологія мовлення та психолінгвістика : навч. посіб. для студентів вищ. навч. закладів / Л. О. Калмикова, Г. В. Калмиков, І. М. Лапшина, Н. В. Харченко ; за заг. ред. Л. О. Калмикової. Київ : Переяслав-Хмельницький пед. ін-т ; Фенікс, 2008. 245 с.

Рух за мову. Facebook. URL: https://www.facebook.com/share/p/1AKhHXa4gV/

Сприйняття. Академічний тлумачний словник української мови. URL: https://sum.in.ua/s/spryjnjattja

Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Xарків : Прапор, 2007. 640 с.

Anna Sofia Español. Facebook. URL: https://www.facebook.com/share/p/1CRS7cy6er/

Dina Vong. Facebook. URL: https://www.facebook.com/share/p/1XNcYLEZRE/

Green K., Fairchild R., Knudsen B., Lease-Gubrud D. Introduction to Communication. URL: https://socialsci.libretexts.org/Bookshelves/Communication/Introduction_to_Communication/Introduction_to_Communication_(Green_et_al.)/02%3A_Social_Perception/2.01%3A_Introduction_to_Social_Perception

Vlada Danylova. Facebook. URL: https://www.facebook.com/share/p/1CBo8YnuZa/

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-14

Як цитувати

Чорноус, О. В. (2025). МОДЕЛЬ АНАЛІЗУ АНТРОПОНІМІВ КРІЗЬ ПРИЗМУ ПСИХІЧНИХ ПРОЦЕСІВ. Записки з українського мовознавства, (32), 113–122. https://doi.org/10.18524/2414-0627.2025.32.337344

Номер

Розділ

ОНОМАСТИКА