ПОЕТИКА РОМАНУ КАДЗУО ІШІҐУРО «ЗАЛИШОК ДНЯ»

Автор(и)

  • В. В. Любецька Київська академія прикладних мистецтв, кафедра гуманітарних та соціально-економічних дисциплін, Україна https://orcid.org/0000-0003-3774-8883

DOI:

https://doi.org/10.18524/2414-0627.2025.32.337354

Ключові слова:

поетика, стиль, автор, наратор, постмодернізм, ретроспекція, пам’ять, ідентичність, хронотоп

Анотація

У статті досліджується поетика роману Кадзуо Ішіґуро «Залишок дня» як вияв постмодерної літературної естетики. Аналізуються основні наративні стратегії, символіка, структура хронотопу та особливості внутрішнього монологу, через які розкривається тема пам’яті, відповідальності й ілюзорності ідеалів. Окрему увагу приділено художній організації ретроспективного викладу, що відображає складний психологічний світ головного героя та його моральну трансформацію. Визначено роль ненадійного наратора як ключового елементу іронічної дистанції в романі. Осмислюються мотиви втраченого часу та екзистенційної самотності як характерні риси авторського стилю Кадзуо Ішіґуро. Відзначається, що поетика роману «Залишок дня» (1989) унікальна через авторську особистість, бо Кадзуо Ішіґуро — англійський письменник японського походження. Розглянуто художні особливості твору крізь призму постмодерністської естетики, зокрема специфіку сюжету, символічну структуру, простір і час, а також психологічне наповнення образу головного героя — дворецького Стівенса. У центрі дослідження — проблематика пам’яті (ностальгії), суб’єктивного досвіду, ідентичності та екзистенційного вибору.

Автор роману «Залишок дня» Кадзуо Ішіґуро створює іронічну дистанція між оповідачем і читачем, а також вибудовує драматичне напруження між об’єктивною історичною дійсністю та її особистісним, фрагментарним сприйняттям. У романі Кадзуо Ішіґуро минуле постає як конструкт, що зазнає постійної трансформації в процесі осмислення і відображає глибоку кризу самосвідомості персонажа. Досліджується структура ретроспективного викладу, що поступово відкриває внутрішню драму героя — його невміння визнати власні емоції, переосмислити життєві пріоритети і прийняти втрату. Просторово-часовий континуум побудований на перетині спогадів та подорожі, що слугує метафорою внутрішньої трансформації та пошуку істини. Акцентовано увагу на поєднанні літературних традицій модернізму з елементами постмодерного сумніву, відстороненості та іронії.

Таким чином, у статті підкреслюється унікальний стиль Кадзуо Ішіґуро, який поєднує глибоку психологічну проникливість із формальною витонченістю, а роман «Залишок дня» розглядається як взірець естетики мовчання, ностальгії та морального самопізнання в контексті постмодерної культури.

Посилання

Довганич М. В. Образ героя-наратора у романі Кадзуо Ішіґуро «Залишок дня». Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія. 2021. № 52, т. 2. С. 52–55.

Кадзуо Ішіґуро Залишок дня. URL: https://readbooks.com.ua/suchasnaproza/1785-zalishok-dnja-kadzuo-isiguro.html

Левіна Г. Образ дворецького як символ культурної трансформації в англійському романі. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Літературознавство. 2017. № 29. С. 61–66.

Наратор. Словник літературознавчих термінів. URL: http://www.ukrlit.vn.ua/info/dict/5z6m0.html

Сулима М. Мовчання як жанрова домінанта прози Кадзуо Ішіґуро. Слово і час. 2021. № 5. С. 14–21.

Ткачук М. Психологізм у романах Кадзуо Ішіґуро: наративні моделі пам’яті. Філологічні трактати. 2020. Т. 12, № 2. С. 93–99.

Mudge A. Interview with K. Ishiguro. URL: http://bookpage.com/0009bp/kazuo_ishiguro.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-14

Як цитувати

Любецька, В. В. (2025). ПОЕТИКА РОМАНУ КАДЗУО ІШІҐУРО «ЗАЛИШОК ДНЯ». Записки з українського мовознавства, (32), 213–220. https://doi.org/10.18524/2414-0627.2025.32.337354

Номер

Розділ

ЛІНГВІСТИКА ТЕКСТУ