НАУКОВИЙ СТИЛЬ МОВЛЕННЯ: МЕТОДИЧНІ КОЛІЗІЇ ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМЦЯМ

Автор(и)

  • Л. В. Рева-Лєвшакова Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, кафедра української мови та мовної підготовки іноземців, Україна https://orcid.org/0000-0003-4061-3226
  • Я. В. Машарова Одеська національна академія харчових технологій, кафедра української та іноземної філології, Україна https://orcid.org/0000-0001-5759-8830

DOI:

https://doi.org/10.18524/2414-0627.2025.32.337355

Ключові слова:

науковий стиль мовлення, профіль навчання, методика навчання іноземних студентів і слухачів

Анотація

Статтю присвячено проблемі викладання наукового стилю мовлення, який упроваджено в навчання іноземців підготовчого відділення ОНУ імені І. І. Мечникова. Введення цієї дисципліни мало на меті розширення мовного кругозору іноземного слухача задля кращої його підготовки до мовного середовища й студентського життя на факультеті. Питання викладання наукового стилю досі остаточно не розв’язане, тому воно залишається актуальним для ведення полеміки й активного обговорення. У статті звертається увага на важливі мовні засоби наукового стилю: володіння науковою лексикою, правильне вживання синтаксичних конструкцій, логічне будування речень у тексті, вдале використання цитат. Розуміння науковості — це складний і тривалий шлях пошуку істини, висування ідей, переосмислення попередніх теорій та роздумів над власними задумами, припущеннями або переконаннями. Розмаїття прикладів наукового стилю залежить від нахилів студентів до тієї чи іншої галузі знань — відповідно до їхніх уподобань, здібностей, прагматичного вибору, впливу сім’ї чи запитів рідної країни щодо підготовки певних спеціалістів. Один із вагомих чинників наукового стилю мовлення — правильність слововжитку — сприяє усвідомленню важливості тонкощів логічного конструювання речень у тексті, що базується на мовних законах будови як малих, так і великих синтаксичних одиниць. Застосування різноманітних форм навчання має перспективу для подальшої праці іноземців над курсовими, дипломними та дисертаційними роботами. Науковий стиль мовлення, попри складність, полемічність і дискусійність, посідає важливе місце в комплексі всього навчального процесу, який проходить іноземний слухач у підготовчий період перед вступом до закладу вищої освіти.

Велике значення має вибір майбутнього студента, його визначення з профілем навчання та майбутньою професією. Тому науковий стиль мовлення може орієнтуватися на економічний, філологічний, хіміко-медичний, фізико-математичний або інший навчальний профіль. Для цього фахівці, які працюють з іноземцями, створюють і розробляють значний мовний матеріал задля уникнення або злагодження різноманітних методичних колізій як у викладанні, так і в навчанні. Упроваджувати викладання й методично розробляти програми з наукового стилю мовлення для іноземців необхідно задля досягнення важливої мети — якісного навчання української мови як іноземної.

Посилання

Дегтярьова Т. О., Дядченко Г. В., Шевцова А. В. Українська мова для іноземців. Науковий стиль мовлення. Вступний курс : навч. посіб. 2-ге вид., виправл. й допов. Суми : Сум. держ. ун-т, 2021. 197 с.

Жогіна І. В. Українська мова для студентів-іноземців: науковий стиль мовлення. Київ : КНЕУ, 2010. 72 с.

Рева-Лєвшакова Л. В., Гладир Я. С. Розмовляємо українською (стартовий курс А1, А2) : навч. посіб. для інозем. студентів-слухачів ЗВО України. 2-ге вид., перероб. і допов. Київ : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2022. 384 с.

Романов Ю. О., Северин Н. В. Науковий стиль мовлення : навч. посіб. для студентів-іноземців економ. профілю. Харків : НТУ «ХПІ» ; НТМТ, 2012. 100 с.

Терещенко Л. Я., Гомон А. М, Сухоруков В. А. Українська мова. Науковий стиль : навч. посіб. для студентів-іноземців техн. спец. Харків : НТУ «ХПІ», 2021. 146 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-14

Як цитувати

Рева-Лєвшакова, Л. В., & Машарова, Я. В. (2025). НАУКОВИЙ СТИЛЬ МОВЛЕННЯ: МЕТОДИЧНІ КОЛІЗІЇ ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМЦЯМ. Записки з українського мовознавства, (32), 221–230. https://doi.org/10.18524/2414-0627.2025.32.337355

Номер

Розділ

СОЦІОЛІНГВІСТИКА. ЛІНГВОКУЛЬТУРОЛОГІЯ. КОГНІТИВНА ЛІНГВІСТИКА