МОВА ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ СТУДЕНТСЬКОГО СЕРЕДОВИЩА ОДЕСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО МОРСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ (ЗА МАТЕРІАЛАМИ ОПИТУВАННЯ)
DOI:
https://doi.org/10.18524/2414-0627.2025.32.337356Ключові слова:
державна мова, рідна мова, комунікація, мовний простір, двомовне середовище, білінгвізмАнотація
У статті розглянуто мовну особливість освітнього середовища серед здобувачів вищої освіти різних освітніх програм, що реалізуються в Одеському національному морському університеті. Дослідження ґрунтується на результатах анкетного опитування, що дало змогу простежити мовні вподобання, мовну практику та мовну поведінку студентської спільноти в різних контекстах та проявах: в освітньому процесі, на перервах між заняттями, під час неформального спілкування у колі друзів та рідних, у цифровому просторі та соціальних мережах, під час вибору додаткової літератури для читання.
Зокрема, здобувачі освіти дали відповідь на запитання «яку мову вони вважають рідною» та що є суттєвим у понятті «рідна мова». Також здобувачам запропоновано обґрунтувати твердження, що збереження та популяризація української мови є проявом національної ідентичності.
Отримані результати засвідчують, що у студентському середовищі університету українська мова виконує функцію офіційної мови навчання, однак є значний відсоток здобувачів, які в повсякденному житті продовжує активно використовувати не українську мову, особливо в неформальному спілкуванні та онлайн-комунікації. Водночас значна частина опитаних продемонструвала високий рівень білінгвізму, який дозволяє їм вільно переходити між мовами залежно від ситуації та оточення, що свідчить про сформовану мовну гнучкість і толерантність. До того ж зазначається, що опитувані студенти — це представники покоління, сформованого у 2000-2010-х роках, де мовна політика не завжди мала чітке спрямування на утвердження української мови як єдиної державної у повсякденному житті. У багатьох областях нашої країни (особливо в південних і східних) змішані мовні форми залишалися домінантними у публічному просторі, медіа, освітньому середовищі та родинному спілкуванні. Це середовище й стало мовною «нормою» для багатьох молодих людей.
Авторка наголошує на важливості підвищення престижу української мови, зміцнення мовної культури, розвитку комунікативної компетентності студентів, зокрема, за професійним спрямуванням.
Посилання
Белей Л. Л. Мовний ландшафт Закарпатської області України початку ХХІ ст. : автореф. дис.… канд. філол. наук. Київ, 2012. 18 с.
Бовсуновська М. А. Мовна ситуація міста Житомира. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія: Філологічні науки. 2017. Вип. 44. С. 60–66.
Бовсуновська М. А. Мови в культурно-інформаційному просторі Житомирщини. Українська мова. 2020. № 2(74). С. 100–111. https://doi.org/10.15407/ukrmova2020.02.100
Бурда Т. М. Мовна поведінка особистості в умовах українсько-російського білінгвізму (молодіжне середовище м. Києва) : автореф. дис... канд. філол. наук. Київ, 2002. 22 с.
Данилевська О. М. Типи мовної поведінки київських школярів. Українська мова, 2013. № 2. С. 56–67.
Велика А. Українська мова в студентському середовищі м. Одеси (за матеріалами анкетування). Мова і суспільство. 2012. Вип. 3. С. 251–256.
Кудрейко І. О. Соціолінгвістичний портрет малих міст Донеччини : автореф. дис. … канд. філол. наук. Донецьк, 2011. 19 с.
Масенко Л. Т. Мовна ситуація України з погляду соціолінгвістів. Дивослово. 2020. № 10. С. 24–26.
Миколенко Т. М. Український міський сленг (на матеріалі усного мовлення тернопільців) : автореф. дис. ... канд. філол. наук. Київ, 2006. 24 с.
Сікорська В. Ю., Дідур Л. С. Мовні деформації як вияв функціонування державної мови на півдні України. Нові горизонти розвитку філологічної науки : наук. монографія. Рига, Латвія : Baltija Publishing, 2022. С. 504–523. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-248-7-22
Соколова С. О., Данилевська О. М. Мовна ситуація в школах України. Українська мова. 2018. № 2. С. 3–19.
Соколова С. О., Залізняк Г. М. Особливості сучасної мовної ситуації України у дзеркалі соціології та соціолінгвістики. Українська мова. 2018. № 3. С. 3–27.
Соколова С. О. Основні типи мовної поведінки киян (за даними анкетування). Українська мова. 2013. № 2. С. 38–55.
Титаренко В. М. Мовна поведінка студентів на тлі мовної ситуації Житомирщини. Філологічний часопис. 2019. Вип. 1 (13). С. 130–138.
Ткачук Т. П. Ідентифікаційна функція мови в білінгвальному середовищі (на прикладі міста Вінниці). Теоретична і дидактична філологія. Серія: Філологія. 2016. Вип. 23. С. 49–157.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).