КУЛЬТУРА МОВЛЕННЯ ЯК ПОКАЗНИК МОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • В. А. Тимкова Вінницький торговельно-економічний інститут Державного торговельно-економічного університету, кафедра іноземної філології та перекладу, Україна https://orcid.org/0000-0001-5170-5412

DOI:

https://doi.org/10.18524/2414-0627.2025.32.337359

Ключові слова:

культура мовлення, мовна компетентність, здобувач вищої освіти, мовні норми, комунікативна компетентність

Анотація

У статті розглядається культура мовлення як ключовий елемент мовної компетентності здобувачів вищої освіти. Автор акцентує увагу на тому, що володіння нормами літературної мови, дотримання етичних і стилістичних вимог у процесі мовлення є показником не лише освіченості особистості, а й її готовності до професійної та соціальної комунікації. Проаналізовано основні компоненти культури мовлення, зокрема правильність, точність, логічність, доречність, чистота, виразність і естетичність мовлення. Увагу зосереджено на типових порушеннях мовних норм, які спостерігаються у студентському середовищі: вживання просторічної, сленгової, іншомовної лексики без потреби, невиправдане використання кальок, канцеляризмів, а також порушення синтаксичних і орфоепічних норм. Окреслено основні причини мовної недбалості: недостатній рівень читацької культури, вплив соціальних мереж, зниження мовних вимог у побутовому й освітньому спілкуванні. Автор пропонує низку педагогічних і методичних заходів, спрямованих на формування високої мовленнєвої культури у здобувачів вищої освіти. Зокрема, йдеться про інтеграцію мовнокомунікативних тренінгів у навчальний процес, систематичне залучення студентів до мовностилістичного аналізу текстів, активізацію творчих форм мовної діяльності. Наведено приклади типових мовних ситуацій, що ілюструють різницю між культурним і некультурним мовленням, а також підкреслюється важливість саморефлексії мовця у процесі вдосконалення мовної компетентності. Актуальність дослідження зумовлена зростаючим значенням культури мовлення в умовах сучасного освітнього простору, де ефективна комунікація є ключовою складовою професійної підготовки фахівця.

Посилання

Бабич Н. Д. Основи культури мовлення. Львів : Світ, 1996. 126 с.

Бебик В. М. Мова професійного спілкування. Київ : МАУП, 2007. 288 с.

Білоус М., Зелінська Н., Станкевич Н. Антисуржик: Вчимося ввічливо поводитись і правильно говорити : навч. посібн. / за заг. ред. О. Сербенської. Львів : Світ, 1994. 152 с.

Загнітко А. П., Данилюк І. Г. Українське ділове мовлення: професійне і непрофесійне спілкування. Донецьк : ВКФ «БАО», 2016. 480 с.

Караман С. О. Українська мова за професійним спрямуванням. Київ : Академія, 2019. 304 с.

Мацько Л. І. Культура української фахової мови : навч. посіб. Київ : Академія, 2015. 359 с.

Пономарів О. Д. Стилістика сучасної української мови. Київ : Либідь, 2013. 256 с.

Сагач Г. М. Риторика : навч. посіб. для студентів серед. і вищ. навч. закладів. Вид. 2-ге, перероб. і допов. Київ : Ін Юре, 2015. 568 с.

Слинько І. І., Кочерган М. П., Пилинська Н. І. Культура української мови. Київ : Либідь, 2004. 256 с.

Tymkova V.,Lebedieva N. Formation of speech communication culture of modern student youth. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Філологічні науки. 2025. Вип. 23. С. 146–153. https://doi.org/10.32782/2412-933Х/2025-ХХIIІ-18

Tymkova V., Lebedieva N. Speech Culture of modern Advertising Specialists. Наукові записки. Серія: Філологічні науки. 2024. Вип. 1(208). С. 240–246. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-208-33

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-14

Як цитувати

Тимкова, В. А. (2025). КУЛЬТУРА МОВЛЕННЯ ЯК ПОКАЗНИК МОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Записки з українського мовознавства, (32), 246–254. https://doi.org/10.18524/2414-0627.2025.32.337359

Номер

Розділ

СОЦІОЛІНГВІСТИКА. ЛІНГВОКУЛЬТУРОЛОГІЯ. КОГНІТИВНА ЛІНГВІСТИКА