ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ БУРЛЕСКНОЇ МЕТАМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ ОСОБИСТОСТІ ОСВІТЯНИНА В ІНФОРМАЦІЙНОМУ СУСПІЛЬСТВІ

Автор(и)

  • Г. М. Труба Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, кафедра української мови та мовної підготовки іноземців, Україна https://orcid.org/0000-0001-9944-0476

DOI:

https://doi.org/10.18524/2414-0627.2025.32.337371

Ключові слова:

мовна комунікативна особистість, інформаційне суспільство, бурлескна метамовна комунікативна особистість

Анотація

У статті представлено спробу концептуалізувати феномен бурлескної метамовної комунікативної особистості (БмКО) освітянина в умовах інформаційного суспільства. Встановлено, що трансформація мовної поведінки у цифровому середовищі зумовила перегляд традиційних уявлень про мовну особистість і актуалізувала поняття комунікативної особистості як динамічного мовного суб’єкта, що функціонує в умовах віртуалізованої публічної взаємодії. Особливу увагу зосереджено на мережевому освітньому дискурсі, де освітяни дедалі активніше продукують контент і виступають як мовні модератори та творці професійних інтерпретацій реальності.

Проаналізовано один із домінантних типи метамовних комунікативних особистостей (мКО) освітян — бурлескну. У той час як елітарна мКО репрезентує академічну норму, раціональність і традицію, бурлескна — виступає її опозицією, активно використовуючи іронію, гротеск, стилистичну гіперболу, інтертекстуальні посилання, елементи маскультури, мем-культуру й аудіовізуальні ефекти з метою привернення уваги, емоційної взаємодії та самоідентифікації.

Об’єктом дослідження постає професійна мовна особистість, а предметом — бурлескна метамовна комунікативна особистість освітянина у мережі.

Методологію дослідження становить поєднання якісного дискурс-аналізу, методів порівняльної лінгвістики, моделювання та контент-аналізу. Емпіричну базу склали 1000 акаунтів освітян у соціальних мережах та близько 40 000 текстів різного типу.

Запропоновано оновлене визначення бурлескної мКО та окреслено її основні параметри в межах п’яти вимірів: лінгвістичного, комунікативного, психологічного, соціокультурного та візуально-аудіального. Зроблено висновок, що бурлескна комунікативна особистість виконує в освітньому мережевому дискурсі адаптивну, інтегративну та інноваційну функції, формуючи нову парадигму професійної присутності викладача в інформаційному просторі.

Посилання

Войтенко А. Б., Плотнікова М. Ф., Булуй О. Г. Інформаційні технології у комунікації та взаємодії влади, суспільства і бізнесу у публічному управлінні, місцевому самоврядуванні та розвитку підприємництва. Публічне управління та адміністрування в Україні. 2021. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/2_2021/40.pdf

Загнітко А. П. Сучасний лінгвістичний словник. Вінниця : Твори, 2020. 920 с.

Куцепал С. В. Комунікація та діалог у контексті освітніх викликів сучасності. Київ, 2012. С. 38–45.

Мазепова О. В. Еволюція поняття «мовна особистість» у сучасних лінгвістичних дослідженнях. Мовні і концептуальні картини світу. Київ : Київ. ун-т. 2014, Вип. 48. С. 274–286. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mikks_2014_48_27

Мацько Л. Аспекти мовної особистості у перспективі педагогічного дискурсу. Дивослово. № 7, 2006. C. 2–4.

Михальчук О. Мовна поведінка як категорія української соціолінгвістики. Мова і суспільство. 2014. Вип. 5. С. 28–39.

Романченко А. П. Елітарна мовна особистість у просторі наукового дискурсу: комунікативні аспекти : монографія. Одеса : Одес. нац. ун-т імені І. І. Мечникова, 2019. 541 с.

Скрябіна В. Б. Мовна і метамовна особистість жінки-перекладача. Науковий вісник кафедри Юнеско КНЛУ. Серія: Філологія. Педагогіка. Психологія. Вип. 34. 2017. С. 153–157.

Тищенко О. Мова інтернет-спілкування: стиль, норма, освіта. Дивослово. 2011. № 12. С. 35–39.

Тлумачний словник : [вебсайт]. URL: https://slovnyk.ua/index.php?swrd=когнітивістика

Труба Г. М. Психо- і нейролінгвістична специфіка освітянського мережевого дискурсу: евристичне моделювання : дис. … д-ра філол. наук. Одес. нац. ун-т імені І. І. Мечникова. Одеса, 2025. 740 с.

Чемеркін С. Українська мова в Інтернеті: позамовні та внутрішньоструктурні процеси. Київ : ППВФ, 2009. 240 с.

Bard A., Zoderkvist Y. The syntheist movement and creating God in the Internet age. Providence, Rhode Island : Length. 2020. 1145 p.

Castells M. Communication Power. Oxford University Press, 2009. 502 pp.

Northouse P. G. Leadership: theory and practice. Los Angeles : Sage, 2022. 495 pp.

slovnyk.net : [вебсайт]. URL: https://slovnyk.net/ (дата звернення: 17.08.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-14

Як цитувати

Труба, Г. М. (2025). ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ БУРЛЕСКНОЇ МЕТАМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ ОСОБИСТОСТІ ОСВІТЯНИНА В ІНФОРМАЦІЙНОМУ СУСПІЛЬСТВІ. Записки з українського мовознавства, (32), 379–388. https://doi.org/10.18524/2414-0627.2025.32.337371

Номер

Розділ

СУГЕСТИВНА ЛІНГВІСТИКА. КОМУНІКАТИВНА ЛІНГВІСТИКА